הגיבן

29 מאי 2021

איך ניגשים לחומר לימוד על אור וצל?

חברה מהפורום שאלה: כאשר מציירים אור וצל, האם משתדלים לכוון בכללי כך שיהיה משכנע, או שהצייר ממש סוג של מדען, משקיע בהיגיון צרוף בכל אבן ואבן? איך לומדים לבנות אור וצל בציור שלם? זה סתם עניין של אמון? איך לומדים את זה בצורה כזו שיהיה אפשר לבנות ציור שלם כמו שצריך?🤔

אני חושבת ש:

תשובתי לא תהיה הדרכה מלאה על תורת האור והצבע. אבל לדעתי באמת יש מה לדון על הגישה לנושאים האלה. את החומר עצמו אפשר למצוא בכל מקום, ברשת, בספרים ובקורסים. הוא אינו סוד או קשה להבנה. העניין הוא היישום.

גם אני הסתבכתי עם זה בהתחלה. התבלבלתי מכל האופציות האפשריות ולא הבנתי למה המורים בחרו ב"שיטה" אותה מלמדים אותי.

לדעתי ההתחלה היא הכרות עם מבנים פשוטים בתחלית. קוביה כדור וגליל. אולי גם פירמידה. כל ציור מורכב בסך הכל מכמה קווים פשוטים וצורות בסיסיות שהתחברו להן יחדיו גם אם קשה לראות את זה מתחת לכל הקישוטים. כשאנחנו מתחילים לרנדר תלת מימד, ניקח את הקונספט הזה ונבנה את הציור מצורות בסיס תלת מימדיות.

כל דמות, בעל חיים, בניין, צמחיה... מתבסס על הצורות הפשוטות האלה. בדרך כלל: מבנים מעשה ידי אדם בנויים מבסיס קוביה. הטבע ודמיות ממבנים אורגניים יותר כמו כדורים וגלילים. אבל אתם יכולים להשתמש במה שנוח לכם, המבנה שהכי עוזר לכם לדמיין את תלת המימדיות. (באופן אישי אני הכי מתחברת לקוביות).

לפני שתשאלו - לא. אני לא באמת מציירת את הגלילים האלה לפני שאני ניגשת ליצור בנדם. זאת עבודה מיותרת מבחינתי. אבל בזמן התרגול, כאשר לומדים לצייר דמויות, זה בהחלט שימושי - תכף אתייחס לזה.

הרכיב השני הוא האור, אני מציעה ולהתחיל מתאורה פשוטה. תאורה פשוטה זה אומר מקור אור יחיד. תתעלמו כרגע מנתונים כמו מרחק ממקור האור וצבעים. פשוט תחליטו על מרחק קבוע פחות או יותר שמוצא חן בעיניכם ותשתמשו בה תמיד. שמש או מנורה רגילה במרחק סביר זו התחלה טובה. זו התאורה הסטנדרטית שבדרך כלל נראה בשעות הבוקר באור שמש. אפשר לצייר לנצח נצחים עם הבנה של התאורה היחידה הזאת.

את התרגול תבצעו בעזרת המבנים הפשוטים שהזכרנו, ותאירו אותם בתאורה הפשוטה. תרכשו כדורים וקוביות קלקר בחנות חומרי מלאכה אזורית, תעמידו אותם ליד מנורת לילה או במרפסת שטופת שמש ותתחילו. אפשר אפילו להשתמש בביצה מהמקרר הביתי. כדאי לבצע את התרגילים בעיפרון, כי לרובנו די נוח עם הכלי הזה גם בלי ללמוד טכניקות ייחודיות.

כשנמאס לכם תנסו לצייר חפצים רגילים שיש בכל בית. כמו הקולט הזה. כל עוד אתם ערים למבנה המוגדר והבסיסי שלהם.


 

חפצים שכדאי לתרגל לפחות פעם אחת:

  1. גוגלגולת (אתם יודעים שבלי לעבור את זה לא תוכלו לקבל את התעודה...)

  2. בד משתפל

  3. נעל (אני רצינית למדי. לא תאמינו כמה ציירים מנסים להתחמק מזה.)

בהמשך, תוכלו לבנות על הידע הזה ולהתחיל לבדוק מהי השפעתם של צבעים שונים, מה קורה כשמרחיקים את האור או מקרבים, מה קורה כשיש מספר מקורות אור, סוגי תאורה שונים, וחומרים שונים. אם משעמם לכם.

שימו לב שהתרגילים לא אמורים לצאת "יפים". בטח לא בהתחלה. זו לא סיבה לתסכול או לייאוש. תרגיל הוא בסך הכל כמו שיעורי בית כמו שעשיתם מאז כיתה א', בתקווה שעשיתם. פעולה פיזית שדואגת לאכסן את החומר שלמדתם במקום שמור ונגיש בזיכרון.

בזמן התרגול של המידע אתם באמת עלולים להרגיש כמו חשבי שכר אבל אחרי כמה תרגולים, זהו. סוגרים את שיעורי הבית ועוברים לציור היצירתי כאומנות. בעבודה היומיומית שלי אני לחלוטין לא בונה חישובים ולא מודדת זויות, זה לא מעניין אותי ואני בספק אם מישהו ישים לב גם אם אתאמץ. חשוב לי בסך הכל לקחת מהתרגולים את החלקים שהכי שכנעו אותי באמיתות המידע, ולהשתמש בהם כראות עיני.

לא אומרת חלילה לזרוק את כל הידע. ממש ממש ממש לא. רק לפשט אותו על פי הצורך. בהתחלה לא תבינו על מה לוותר, ואיך לפשט. זה נורמלי. הציורים שלכם יהיו מאוד מפורטים, וזה טוב. ככל שתעבדו יותר, לחצים של זמן ושל לקוחות יבהירו לכם איפה אפשר לחתוך פינות, וגם זה טוב.

במה כדאי לדייק גם כשמציירים בערך?

גם אם זה מעצבן. גם אם זו רק הסקיצה, זה יחסוך לכם המון עבודה ותיקונים בהמשך.

  1. לוודא שצורות בסיס בנויות ונמצאות במיקומן המדויק.

  2. להקפיד על פרספקטיבה נכונה למדי.

  3. חלוקה ברורה בין שטח הצל לשטח האור.

זה טריק משמעותי שעוזר לי. אני מחלקת את הרינדור לשני שלבים. שלב אחד לצל עצמי ושלב נפרד לצל נופל.

  1. אני קובעת מה כיוון התאורה וצובעת את הצל העצמי, כל צד שאינו פונה לאור.

  2. רק אחרי שאני מסיימת לחלוטין עם הצל העצמי על כל האובייקט אני עוברת לצל הנופל.

זה פשוט אבל מאוד עוזר לי לשמור על הסדר בציור, גם ציורים מורכבים.

ראו כאן איך באמת יצרתי את הסקיצה לדמות הזאת. בהצלחה לכולנו במסע!


קריאה מומלצת (מכיל קישורים מתומלגים):

rapidfireart.com

drawabox.com

Color and Light by James Gurney

How to Render by Scott Robertson

6113
15