הגיבן

25 מרץ 2020

3 דור המדבר | הקרב הלא נודע

עודכן ב: 17 מאי 2023

חובה בכל יציאה למרחב הציבורי

  • לעטות מסיכת פה ואף.

  • לשמור על מרחק של 2 מטרים לפחות בין אנשים.

  • להקפיד על הגיינה וחיטוי.

תוכן עניינים:

  1. איך להתעדכן?

  2. מה זה קורונה?

  3. התסמינים

  4. למה זה כל כך מפחיד?

  5. מה קטלני בנגיף?

  6. למה הנגיף כל כך מדבק?

1. איך לקבל עידכונים שוטפים?
 

בזמנים אלה יש לנו אחריות להישאר מעודכנים במידע מהימן כדי שנוכל להיערך כיאות ואם זאת לא להאמין לשמועות ולא לתת יד להפצת מידע מוטעה. אני מצרפת כאן רשימה של דרכים להתעדכן. אני יודעת שלא הכל מתאים לכולם, אבל כרגע יותר חשוב שכל אחד יקבל את המידע בדרך שהכי זמינה עבור, אז תבחרו לכם.

קו טלפון לעידכונים משרד הבריאות: 03-509-7000

בטלגרם (לסמארטפון): קורונה - משרד הבריאות

בטוויטר (לכל מכשיר עם אינטרנט ללא סינון): משרד הבריאות

באתר של מד"א: הנחיות לאזרחים מד"א

באתר הממשלה : אתר השירותים והמידע הממשלתי

באתר משרד הבריאות: שאלות ותשובות אודות הקורונה

לשאלות בנושא בידוד בית ושאלות כלליות על נגיף קורונה החדש ניתן לפנות למוקד קול הבריאות 5400*

2. מה זה קורונה?

משפחת הקורונה היא קבוצה של ווירוסים שתוקפת יונקים ועופות. מאז 1960 יש כמה שלוחות שמסוגלות לעבור לבני אדם וחלקן גורמות לצינון בלבד. בסוף 2019 סוג חדש של קורונה התחיל לתקוף בני אדם ולגרום לסימפטומים הדומים לדלקת ריאות. כיום קוראים רובנו קוראים לנגיף Covid-19 או נגיף הקורונה החדש. הנגיף מדביק דרך טיפות רוק זעירות שניתזות בעת שיעול או התעטשות. החלקיקים יכולים לחדור למערכת הנשימה דרך האף או הפה ולנחות על משטחים.

הנגיף תוקף את מערכת הנשימה והנדבקים יחוו את המחלה בדרגות חומרה שונות. חלק יבריאו ללא הופעת התסמינים כלל, חלק יסבלו מתסמינים של צינון קל, ואחוז קטן מהחולים עלולים חלילה להגיע למצב הדומה לדלקת ריאות קשה וללא מכונת הנשמה החולה ימות מחנק או קריסה מערכתית.

תכלס? נגיף שתוקף את מערכת הנשימה.

3. התסמינים

חום, שיעול יבש וקוצר נשימה. חלק מהנדבקים לא מפתחים תסמינים כלל, וחלקם מפתחים רק חום או שיעול יבש. קוצר נשימה מבטא התפתחות מחלה קשה. אם אתם מזהים את אחד התסמינים יש סיכוי שאתם נושאים את הנגיף. רוב החולים מבריאים בלי בעיה אך כל אדם בטווח השיעול שלכם, כל אדם שנוגע בחפץ בו נגעתם אתם, ואחר כך נוגע בפה או באף, בסכנת הידבקות. הוראות משרד הבריאות נועדו לשמור על החיים שלכם ושל אחרים.

אם יש לכם חום או שיעול אין לצאת מהבית בשום אופן. אנא היו אחראיים!

מה כן לעשות?

1. יש להתקשר לרופא הרגיל שלכם או למד"א במספר 101 ולקבל הוראות (בדרך כלל תשמעו את ההוראות הבאות)

2. יש להישאר בבית עד 48 שעות לאחר העלמות החום והתסמינים.

3. לצמצם מגע עם בני הבית. רצוי לחבוש מסיכה כשאתם קרובים לבני הבית.

4. הקפידו על שטיפת ידיים והשתעלו לתוך פיסת בד.

5. רצוי לשמור על שאר הכללים של בידוד בית.

החיים הם מתנה יקרה. זו ההשתדלות שלנו לשמור על עצמינו ועל אחרים ובעזרת השם נעבור את המשבר הזה בשלום.

תכלס? אם אתם חווים חום או שיעול או קוצר נשימה אין לצאת מהבית בשום אופן. יש להתקשר לרופא הרגיל שלכם או למד"א במספר 101 ולקבל הוראות.

4. למה זה כל כך מפחיד?

בדרך כלל גם המערכת החיסונית הטבעית שלנו יכולה להלחם ולהתגבר על הנגיפים האלה ולמעט תסמינים כמו חום וצינון אנחנו לא בסכנת חיים. המקרה הזה שונה כי הנגיף מדבק במיוחד, יכול להיות קטלני ועדיין אין חיסון אליו.

למה הנגיף כל כך מדבק?

הנגיף יכול לקנן בגוף במשך שבועיים בהם לא מופיעים תסמינים. בזמן הזה האדם אינו מודע שהוא בעצם נשא של הנגיף והוא מפזר אותו בכל מקום אליו הוא הולך. לכן נמנעים כמה שיותר מלצאת ולא מקיימים מפגשים קבוצתיים. אם אנחנו מוכרחים לצאת עלינו לוודא שאנחנו לא מדביקים אחרים בעזרת שמירה על הגיינה ומרחק.

בכל שיעול והתעטשות אדם שנושא את הנגיף מפזר אותו בחלקיקי רוק זעירים למרחק גדול סביבו. לכן שומרים על מרחק של שני מטר לפחות בין אנשים. כשאנחנו משתעלים יש לעשות זאת לפיסת בד כדי לשמור על האנשים שסביבנו. מסכת בד יכולה לעזור במקרה כזה, ובהעדרה נשתעל לתוך המרפק. אם נשתעל לתוך כף היד ואחר כך ניגע במשטח - לא הועלנו במאומה. לחטא מיד לפני שנוגעים בכל מקום אחר.יש לחבוש מסכת בד בכל יציאה מהבית ולצאת לצרכים שהוגדרו חיוניים על ידי משרד ראש הממשלה.

הנגיף יכול לשרוד עד שלושה ימים על גבי משטחים. אדם שנושא את הנגיף ונוגע במשטח, עלול להעביר אותו אליו. כל אדם בריא שנוגע במשטח במשך היומיים הבאים - בסכנת הידבקות. אם הוא יגע באף, בפה ואולי גם בעיניים עם היד הנגועה - הוא ידבק. אנחנו מחטאים או שוטפים ידיים היטב עם סבון כדי להגן על אחרים מפני עצמינו במקרה שאנחנו נשאים, וכדי להגן על עצמינו מאחרים. לפני שאנחנו יוצאים ואחרי שאנחנו חוזרים משטח ציבורי ולפני שנוגעים בפה, באף וגם בעיניים, יש לשטוף במשך דקה (לכל הפחות 20 שניות) בעזרת מים וסבון או לחטא בעזרת חומר חיטוי.

תכלס? שמרו על מרחק של 2 מטר בין אנשים, משתעלים ומתעטשים לתוך בד ולא לתוך הידיים, שוטפים ידיים היטב לעיתים תכופות, ומטאים משטחים איתם באים במגע תכוף.

מה קטלני בנגיף?

כשהמערכת החיסונית לא מסוגלת להגן על הגוף, הנגיף גורם להצטברות נוזלים בריאות והחולה מגיע לסכנת מוות ללא מכונת הנשמה. לאנשים בקבוצות הסיכון יש מערכת חיסונית חלשה שלא מספיקה כדי להגן עליהם וחייהם בסכנה. בגלל שהנגיף כל כך מדבק, ואנשים לא לקחו ברצינות את אזהרות אנשי הרפואה, כבר יש מדינות עם יותר חולים ממכונות הנשמה והרופאים, שהשם ישמור, נאלצים לבחור מי יחיה ומי... לא. היום (25.03) נתניהו התריע שאם לא נשמור על ההנחיות חס ושלום אנחנו עלולים להגיע לאותו מצב!

עדיין לא הצלחנו לפתח חיסון וגם כשבעזרת השם נצליח, יקח זמן עד לשלב של ייצור המוני, שיווק ופיזור בכל המדינות הנגועות. לכן כרגע נתמקד בצמצום מספר הנדבקים כדי שהמערכת הרפואית תוכל לעמוד בעומס.

מה עושים? שומרים על עצמינו ועל הסביבה שלנו על פי הנחיות משרד הבריאות כדי למנוע את התפשטות הנגיף.

5. מי הם קבוצות הסיכון?

בורא עולם התקין לנו מערכת חיסונית שמזהה גופים זרים ומסוגלת להלחם נגדם. סטטיסטית לילדים יש סיכוי אפסי לפתח תסמינים קשים (אבל הם עדיין עלולים להדביק אחרים!) ולאנשים מקבוצות הסיכון יש סיכוי גבוה להגיע למצב של סכנת חיים במידה וידבקו.

עליהם להימנע מלהכניס את עצמם למצבים בהם הם עלולים להידבק ועלינו לעזור להם להגן על עצמם. אנשים כאלה צריכים להימנע מלצאת וכמה שפחות לבוא במגע עם הציבור, מצידנו מוטל עלינו להתרחק מהם ולא לגעת בהם. הקבוצות הן:

  • מבוגרים מעל גיל 60

  • אנשים שחולים במחלות רקע כרוניות כמו חולי לב, לחץ דם גבוה, סוכרת, אסטמה, סרטן, מעשנים ועוד.

  • כאלה שמטופלים בעזרת דיכוי חיסוני כמו אנשים שעברו השתלה ועוד.

מה עושים? בבקשה אם יש לכם קרובים מעל גיל שישים, הורים, מכרים בכל גיל עם מחלות כרוניות, מעשנים, תזהירו אותם לא לצאת בשום אופן, תעדכנו אותם, תדאגו להם לאספקה ולתעסוקה, תמנעו מביקורים, אם ממש אין שום ברירה, תשלחו גורם שמתמצא בתחום, ותקפידו על אמצעי זהירות והגיינה: תחטאו ידיים לפני, שבו רחוק, לבשו מסכה, אל תגעו בהם. הם בסכנת מוות פשוטו כמשמעו. יש הרבה שלא מעודכנים, שלא מחוברים ועלינו לעשות מה שאפשר כדי להגן עליהם.

סיכום הוראות משרד הבריאות:

למה כתבתי את הפוסט הזה? אז ככה.

אני יודעת שלא הכי מנומס לפתוח בשיחה אודות הגיל שלה עם אישה זרה, אבל הגעתי למסקנה שבזמננו "ונשמרת" מתעלה על הטאקט. ביום חמישי בשבוע שעבר כשנאלצתי לצאת מהבית לקניות ונעמדה מאחורי אישה מבוגרת פניתי אליה: "את יודעת שממש מסוכן עבורך להיות בחוץ עכשיו?" רובנו כבר יודעים על הסכנה שאורבת למבוגרים אז רציתי להבין איך קורה שהיא נעמדת מאחורי במקום הומה אנשים. היא שאלה אותי בנועם: "למה?"

הסתכלתי סביב ועוד ועוד מבוגרים החלו לצוץ בכל פינה. החנות שקקה בילדים ובסתם אנשים מנוזלים ומשתעלים. בני אדם שלא נמנעו מלדחוף, לסייע, ובאופן כללי לדחוס את עצמם יחד עם הזקנים. אם היתה למישהו מסכה היא היוותה פריט לקישוט הסנטר או המצח. עשרות נשאים פוטנציאלים שנמצאים בעמדה מצוינת להדביק אנשים חסרי המגן. היה שם פקיד- של-שני-מטרים אבל נראה שהדבר היחיד שהוא עשה זה לדאוג ליידע את כולם ש"זה לא התפקיד שלי להחזיר את החלב".

זה לא המקום שלי בכלל, אני יודעת. יש עוד המון מקורות מידע שאשכרה מוסמכים ואני ממליצה לכם מאוד לעבור עליהם (ראו מטה) אבל אני מנסה לחשוב איך יתכן שיש כל כך הרבה אנשים שלא עושים את ההשתדלות שלא להיות אחראיים למותם של אחרים חס ושלום. יש לנו אחריות ציבורית לשמור על עצמינו שלא נדביק אחרים. מספר הנבדקים גדל מיום ליום וזה בגלל שאנחנו לא מודעים למצב ולא שומרים על עצמינו! בזמנים כאלה אין לנו שום זכות להיות בורים. אז הושבתי לשיחה את חברתי הטובה, אחות מוסמכת עם ניסיון של כמה עשורים והרבה שייכעל, ויחד עברנו על העובדות. אז נכון, זה לא המקום שלי אבל עכשיו שאני מבינה את המצב אולי אני יכולה לעזור גם לכם.

תכלס? הפוסט לא בא להחליף כל מקור מקצועי למידע, רק לעורר את אלה שלא מודעים או לא מבינים את המצב. אני ממליצה לכם מכאן להמשיך לאחד מהמקורות שלמטה כדי לקבל מידע מהימן.

השתדלתי לדייק כמה שיותר, ולא לפזר שמועות או מידע מוטעה. אם הבחנתם בטעות או אפילו אי-דיוק קטן כלשהו אנא דווחו לי בהקדם כדי שאוכל לתקן. בתקווה שלא תצא תקלה תחת ידי ובשורות טובות בקרוב. Haggiben@gmail.com


מקורות

תודה לגברת גלאדסטון על שיתוף הפעולה עם החפירות המדעיות שלי

לאסתי ומלכי על ההדרכה הבירוקרטית

כללית מסבירים מה זה קורונה בשפה פשוטה (אבל בלי ציורים)

שאלות ותשובות בחסות משרד הבריאות

עידכונים שוטפים ממשרד ראש הממשלה

קורונה-וויקיפדיה

מכון דוידסון - לעשות סדר בשמועות

איך להגיש תביעה לביטוח לאומי

For English Speakers

https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019

Ministry of health

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/index.htmlhttps://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/index.html

4187
14