top of page

איזה עט תצוגה לציור באמת שווה את זה?

פוסט זה מכיל לינקים מתוגמלים מאמזון. כלומר אם תרכשו דרך אחד הקישורים מכאן אנחנו נקבל תמלוגים שלא ישפיעו על המחיר שתשלמו.




1. לוח גרפי VS לוח תצוגה: האם בלוח תצוגה קל יותר להשיג את רמת הציור הרצויה מאשר לוח גרפי (אטום)?


אני מאיירת ספרים, בעיקר קומיקסים, אך גם ציורים מורכבים יותר. הקו שלי מהיר מאד, והדבר שהכי הפריע לי כשקניתי את וואקום אינטוס 4 [לוח אטום] לפני כ8 שנים היה: קצב איטי של הסמן ביחס לעט. דהיינו שהסמן ''רדף'' אחרי, ולא השיג את הקצב של תנועת היד. ממש אי אפשר לעבוד בצורה כזו, כי כשאני מניחה את העט לקו הבא, הסמן עדיין נמצא באמצע הקו הקודם, וצריך לנחש איפה להניח את הנקודה הבאה. לא מעשי. אחרי דיבורים עם אריג'נט, סידרו לי את הדרייבר, וכיום המצב מצויין. יש לציין שאני מגיעה לתוצאות הציור שאני מכוונת אליהן בלוח האטום, אלא שהרבה פעמים זה דורש מאמץ רב, ויש קוים שצריך לצייר ולמחוק ולצייר כמה פעמים עד שמגיעים לתוצאה הרצויה. לפי תגובות כאן באשכול- בסינטיק אמור להיות לי יותר קל.


אמנם קיימים ציירים שמרוצים מהלוח הגרפי, וכבודם במקומם מונח. אך אני מחשיבה את הלוח הזה בתור גימיק מכירות כדי להרחיב את קהל היעד של לוח שמיועד לגרפיקאים וצלמים בלבד. האם אפשר לצייר בו? כן. אך על פי ניסיוני, רוב הציירים שמשתמשים בו היו יכולים להרוויח הרבה מאוד אם היו עוברים לעט תצוגה. לוח אטום דורש זמן הסתגלות אין סופי כמעט. הוא דורש פיתוח כישורים מיוחדים כדי לתמרן עם שיטת הציור הבלתי טבעית, מקדם סגנון ציור מרושל, חסר סבלנות, קלישאתי וחסר מעוף. לוח עם תצוגה מזרז הספקים, זמן ההסתגלות מצומצם, ואתם תהיו פנויים ליצור דברים מדהימים אם רק תרצו. כנסו לכאן כדי לראות את כל סוגי העטים הגרפיים


תכלס? לציירים עדיף לוח עם תצוגה מחברה זולה או בגודל קטן מאשר לוח אטום - משוכלל, מתקדם ויוקרתי ככל שיהיה.




2. עקיבה צמודה: האם יתכן שבסינטיק המחודש יש עקיבה צמודה טובה יותר מהפרו?

הייתי בB&H וניסיתי את סינטיק ואת סינטיק פרו [לפי הגודל- כמדומני שהיו אלו ההכי קטנים מכל סוג. היינו סינטיק 16, וסינטיק פרו 13] [אני רגילה למסך לא גדול, נראה שיהיה מעייף לעבוד על גדול מדי] להפתעתי בסינטיק הייתה לי יותר שליטה, והקצב של העט היה מתואם עם קצב היד יותר מאשר בסינטיק פרו, והיה נדמה לי שגם הפרלקסה היתה יותר נוחה בסינטיק, אך לא ידעתי להחליט אם אכן כך או שאני מוסחת בגלל חוסר תיאום הקצב. [הסינטיק פרו היה פתוח בתוכנת קורל שאינה מאפשרת טיפול בנושא הקצב]


ראשית עלי להפריד בין הסינטיק הישן והסינטיק המחודש (Renewed) של חברת Wacom. אנחנו לא נדבר על הסינטיק המיושן כי הוא כבר לא רלוונטי. בשנת 2019 Wacom חידשו שני סינטיקים בגודל 22" ו16" על מנת להגיש מוצר מעט יותר מתקדם במחיר יותר נגיש. מה זה אומר? הם עדכנו את טכנולוגית העט ואת העיצוב. כל מה שאומר מעתה מתייחס רק לסינטיק המחודש. נתחיל.


עקיבה צמודה מתארת את זמן התגובה של הסמן לתנועות של העט. לפעמים אנחנו עלולים להתקל בסמן "עצל" שרודף אחרי העט באיחור. ישנם מספר גורמים. 1. PPS (Points Per Second)

מספר הדוחות לשניה שהלוח מוסר למעבד אודות מיקום העט. חברות אחרות קוראות לזה RPS (Reports Per Second). ככל שהמספר PPS גבוה יותר כך העקיבה של הסמן תהיה מהירה ומדויקת יותר. וואקום מסרו לי שבלוחות משני הדגמים נמדד PPS של 180. שזה די קרוב לממוצע שאמור להיות 200. העיקר - בשני הלוחות המדד תואם.


2. טכנולוגייה של העט.

הלוחות משני הדגמים משתמשים באותה טכנולוגיית עט, Pro Pen 2, כך שלא סביר שיש בעיות רק באחת מהן.


3. איכות המחשב.

בעיות עקיבה הרבה פעמים נובעות מהמחשב עצמו. מחשב עם מעט זיכרון RAM, מעבד איטי, או ללא כרטיס גרפי יכול להאט משמעותית כל פעילות גרפית כבדה, כמו שימוש בעט דיגיטלי ובמברשות וכדומה. חשוב לי לציין שגם מחשב שעומד ברף המינימום המומלץ בחברה - בדרך כלל חלש יותר ממה שבאמת צריך כדי לעבוד בנוחות.


4. התוכנה או המברשת.

ישנן תוכנות ששואבות יותר ממשאבי המעבד והכרטיס הגרפי כמו פוטושופ וקורל פיינט. בתוכנות כאלה סביר לראות סמן עצל גם אם אין בעיה בעט. בנוסף, מברשות המכילות חישובים גרפיים רבים יותר, כמו מברשות מרקם ומברשות "מוחלקות" נוטות להחריף בעיות עקיבה.


תכלס? קשה לדעת בלי להכיר את כל הפרטים אבל במקרה של ר' החשד שלי נוטה ליפול על המחשב ולא על הלוח. אישית לא חוויתי בעיות עקיבה בפרו ולא הייתי דואגת מהבחינה הזו, כל עוד המחשב מסוגל לעמוד בעומס.


3. פרלקסה: באיזה לוח הפרלקסה פחותה? Wacom הודיעו לי שבשני הדגמים כמעט ואין פרלקסה. הם אמרו שבלוחות הפרו העובי של הזכוכית קרוב ל1 מ"מ ובלוחות הסינטיק המחודשים העובי קרוב ל2 מ"מ. בשני המקרים מדובר בפרלקסה מועטה והבדל מזערי. לא הייתי מחשיבה את זה בתור פרט חיוני. וואקום מסרו לי שעובי הזכוכית אינו תלוי בגודל הלוח למרות תיאוריות שמפזרים ברשת.


בנוסף, יש טיעונים שרצים ברשת לפיהם לפרו יש זכוכית מוצמדת (Laminated). כלומר שאין רווח אוויר בין הזכוכית למסך הלד, מה שמחסל את הרווח בין החוד של העט למיקום של הסמן. וואקום הכחישו את הדבר מכל וכל. כדי לשפר את הפרלקסה הם הקטינו את עובי הזכוכית ולא מעבר לכך. מנגד ללוחות הפרו של HUION בהחלט כן יש זכוכית מוצמדת כך שאולי זה מקור הבלבול.


תכלס? אין הבדל מבחינת עקיבה צמודה בין הסינטיק המחודש ובין לוחות הפרו אבל בסינטיק המחודש הפרלקסה קצת יותר מודגשת.




3. האם אכן שווה לקנות לוח של חברה מתחרה?

לגבי חברה- ראיתי ששיבחתם מאד את חברת HUION. האם לא עדיף לקנות חברה שמוצריה איכותיים ולא מצריכים שירות, מאשר מוצר פחות טוב שמצריך שירות, מוצלח ככל שיהיה? [מנסיון עם מחשב מתקיל מחברה עם שירות מצוין- הייתי מעדיפה לחזור לחברה הקודמת שלא נתנה שירות, אך גם לא נזקקתי לו]

ר' שואלת, מדוע לקנות Huion, חברה שעל פי הבנתה מצריכה שרות כדי לעבוד כיאות, אם אפשר לקנות Wacom, חברה שעל פי הבנתה אינה מצריכה שרות? אז ככה, לוח עם תצוגה הוא מוצר טכני. תקלות וסיבוכים יכולים לצוץ בכל חברה ותמיד טוב לדעת שיש מישהו אחראי שתומך בך. בדרך כלל: ככל שהמוצר חדש יותר בשוק, או מכיל אפשרויות נרחבות יותר, כך הוא דורש יותר תמיכה. לשם הדוגמא, לוח גרפי ידרוש פחות תמיכה מעט תצוגה בגודל 32" עם טאצ'. תמיד כדאי לוודא שלחברה יש שרות תמיכה טכנית טובה, והרבה פעמים זה מה שמפריד בין חברות מקצועיות כמו וואקום והויון ובין חברות אחרות.


אני נהניתי מאוד מהלוחות של Huion ואני אומרת את זה גם אחרי שהשתמשתי בלוחות של Wacom. הייתי אומרת שכיום אין באמת הבדל משמעותי בין החברות מלבד רזולוציה כפי שאת יכולה לראות כאן. עם לוחות ספציפיות של שתי החברות הייתי צריכה תמיכה, ולוחות אחרות פעלו חלק בלי אף ציוץ, גם כן, משתי החברות. לפעמים זה גם תלוי ב(חוסר) חוש הטכני של המשתמש. פעם הייתי צריכה תמיכה כדי למצוא את כפתור ההדלקה של הלוח, תאמינו או לא, וגם בשביל לקוחות כאלה הם נמצאים ומקבלים משכורת.


תכלס? כן, שווה לקנות מוצר של Huion. ובלי קשר, יש להם אחלה תמיכה. כמובן שלפני קנייה של כל לוח יש לבדוק אם הוא מתאים לצרכים והטעם הייחודיים שלכם.




4. מוצר זול VS מוצר יקר


אשמח גם אם תתייחסו לשאלה - עד כמה כדאי להרחיק לכת בקניית מוצר מתקדם. כלומר- כשקניתי את האינטוס 4 האטום - לא ידעתי עדיין איך אסתדר עם עט דיגיטלי, ולא רציתי להשקיע עט מסך שעלה אז מעל 10000 ש''ח. מצד שני רציתי משהו מקצועי שילווה אותי לאורך זמן, ולכן קניתי את האטום המתקדם ביותר  [אך לא הגדול ביותר, אני רגילה לצייר קטן, בתנועות קטנות] ואומנם השתמשתי במשך כמה שנים ונהנתי, אך יכול להיות שאם הייתי משקיעה מיד את הסינטיק- הייתי נהנית יותר, מספיקה יותר, ואולי גם מתמקצעת יותר במשך הזמן הזה. כעת יש לי את אותה התחבטות: לקנות את הסינטיק הפשוט בהנחה שגם הוא מקפיץ אותי קדימה הרבה מעבר למה שהיה עד היום, או ללכת מיד על המוצר המתקדם ביותר שקיים. כמה הפער השימושי ביניהם שווה את ההפרש במחיר. 


האם שווה לקנות לוח זול יותר בהתחלה - תוך סיכון שהוא לא ייתן לכם את התוצאה הרצויה, או לקנות את הלוח הכי יקר, תוך סיכון שהוא לא באמת מה שאתם מחפשים? לדעתי כדאי להתחיל ממוצר זול ולהתקדם רק אחרי שיודעים בדיוק מה מחפשים, ורק אחרי שיש הכנסות משמעותיות שיכולות לתקצב את מחיר המוצר היקר או לכל הפחות תוכנית עבודה מסודרת. הפלוסים בכך הם:


1. אחרי שתתקדמו תוכלו להעריך יותר את הכלים המתקדמים ואת היכולות שנוספו לכם. מה שהיה עלול להראות לכם מובן מאליו, או אפילו חיסרון, יתן לכם את מרב הסיפוק וההנאה עכשיו שאתם יודעים מה היה חסר לכם.


2. אם תגיעו למסקנה שהתחום כולו לא מעניין אתכם אחרי שימוש בכלי הזול יותר - החור בארנק יהיה פחות משמעותי. מוצר בו השקעתם מחיר יקר עלול לקשור אתכם אליו בעל כורחכם רק בגלל הנזק הכספי שיהיה לכם עם תעזבו אותו.


3. כשקונים מוצר יקר מצפים לתמורה איכותית וארוכת טווח. ייתכן שתקנו מוצר שנחשב יוקרתי רק כדי לגלות לאחר חצי שנה שיצא מוצר מוצלח הרבה יותר, כמו שקרה עם וואקום סינטיק 27". ייתכן שתגלו שהשקעתם בפי'צרים שלא רציתם או שמציקים לכם כמו מגע או גודל מוגזם. ייתכן שתגלו שאתם רוצים משהו אחר לגמרי, כמו טאבלט לציור. מתוך הניסיון שלכם בכלי הזול תוכלי ליצור רשימה מפורטת של הדרישות שחשובות לכם באמת. הייתי אומרת שלא מומלץ לקנות דגם יוקרתי של לוח גרפי בגלל שבכל מקרה זה מוצר זול שלא יהיה מסוגל לשמש אותך בתור צייר לאורך זמן לא משנה איזה מותג הדביקו עליו, לכן חבל. לכם הקוראים האחרים שמצוטטים לנו אני אומרת - תקנו לוח זול שיעשה בדיוק אותו עבודה ותעברו כמה שיותר מהר לעט תצוגה.


המוצר היקר ביותר שקיים לא בהכרח עונה על הצרכים שלכם לכן חשוב לבדוק את המפרט לפני הקנייה. המחיר יתייקר בדרך כלל על פי המדדים הבאים: גודל, עיצוב, חידוש, שם. המדדים האלו אינם משקפים את הדרישות שחשובות לצייר באופן כללי או אפילו לטעמך האישי, ר'. לדוגמא לוח של חברת וואקום, חברה בעלת שם מותג, בגודל 32", גודל שיהיה מאוד לא נוח לרוב הציירים שאני מכירה, יהיה הלוח הכי יקר בשוק. האם זה מה שאת רוצה או צריכה?


תכל'ס? כדאי להתחיל ממוצר זול אם אין שום ניסיון בתחום כלל. לפני שמתקדמים למוצר מקצועי יש לבדוק את המפרט של כל מוצר לפני שקונים כדי לוודא שהוא מתאים לצרכים האישיים שלכם.




4. האם יש הבדל משמעותי בין סינטיק 16 המחודש לבין פרו 16?


ברור לי שאני רוצה את המוצר. [גם בגלל הנסיון שיש לי עם העט הקודם, וכן בגלל שקראתי בפורום שכל המנסים את סינטיק ללא יוצא מן הכלל מעידים על שיפור משמעותי, וכן אני עצמי ניסיתי את הסינטיק בחנות וראיתי שקל מאד להתרגל אליו. והעיסוק השוטף שלי בציור בהחלט מצדיק את רכישת הכלים המתקדמים והמקצועיים שקיימים היום.]

גם אם אקנה את המוצר הזול יותר- בטוח שאיהנה ואחוש שיפור והתייעלות ביחס לאינטוס, ולא אדע מה הפסדתי בזה שלא קניתי את הפרו. השאלה שלי האם יש הפרש משמעותי בתוצאות בין סינטיק 16, לסינטיק פרו שמצדיק את ההפרש במחיר. יכול להיות שיגידו: ההפרש בין סינטיק 16 לסינטיק פרו 13 לא מצדיק את ההפרש, אבל ההבדל בין סינטיק 16 לסינטיק פרו 24 זה כמו ההבדל בין לוח אטום ללוח מסך, למשל. ואז אני אחשוב ברצינות על קניית ה24, למרות המחיר והסירבול, כי אני רואה מנסיון ששווה להשקיע בציוד מתקדם. 


כן. לסינטיק פרו 16" ו24" יש תצוגה איכותית יותר מכל הלוחות מבחינת רזולוציה וצבעים. תוכלי לראות השוואה מלאה של הלוחות בגודל 16:


קישורים לקנייה:




הזכרת את סינטיק פרו 13" אז אני מצרפת כאן טבלת השוואה עבורה (עמודה אמצעית) כדי שתוכלי לראות שאיכות התצוגה לא אידיאלי.


קישורים לקנייה:


ואם תרצי להשוות בין כל לוחות הפרו של Wacom כנסי לכאן


לסיכום- אני מעוניינת לקנות לוח איכותי, שיהיה מתואם עם קצב היד המהיר ביותר, ויתן תמונה חדה, ברורה, וצבעים מהימנים. וגם חשוב לי שיתאפשר לצייר ציורים מורכבים. אשמח אם תוכלי לעזור לי בהכרעה.


תודה רבה, ר'.


ר', מהמכתב שלך אני יכולה להגיד לך שתי דברים בבירור: את צריכה לוח גדול מ13", וכן שמכל הלוחות בגודל 16", הלוח עם התמונה הכי פחות חדה וברורה היא Cintiq 16" (renewed). בקרוב אני מעלה פוסט עם רשימה של כל הלוחות המומלצות לשנת 2020. עד אז - נראה שאת כבר יודעת מה את רוצה ומתלבטת רק מבחינת מחיר. במקרה כזה  האינטואיציה שלך יכולה להוות שיקול רציני בעד לוח מסוים. כי כיום תכל'ס כל הלוחות טובים וההבדל בא לידי ביטוי יותר מהבחינת מחיר וטעם אישי, ובזה רק את מסוגלת להכריע.


בהצלחה!


יש לכם שאלה? שלחו מייל לכתובת hagslik@gmail.com עם שורת הנושא יש לי שאלה.



623 צפיות0 תגובות

פוסטים קשורים

bottom of page