top of page

מה זה עט דיגיטלי?

פוסט זה מכיל לינקים מתוגמלים מאמזון. כלומר אם תרכשו דרך אחד הקישורים מכאן אנחנו נקבל תמלוגים שלא ישפיעו על המחיר שתשלמו.


אז אתם רוצים להיות ציירים דיגיטליים, הא? אתם צריכים כמה דברים.

1. חומרה כמו מחשב או טאבלט.

2. תוכנה גרפית כמו פוטושופ.

3. כלי קלט - עט דיגיטלי.


היום נדבר על כלי הקלט, העט הדיגיטלי. אל תדאגו, על כל השאר - בהזדמנות אחרת. כדי שהמחשב והמכונה יוכל לקבל מכם מסרים אתם צריכים כלי מיוחד שיעביר את המידע מכם אל המחשב. משתמשים רגילים יכולים להסתפק בעכבר ומקלדת והאמת היא שגם ציירים יכולים להשתמש בעכבר כדי לצייר. אני מכירה ציירים שיוצרים תמונות יפהפיות, זה נכון, אבל קשה לתחזק עבודה כזו לאורך זמן. אם אתם עושים את רוב העבודה ביד ורוצים רק לשפצץ, לצבוע, לנקות - אתם יכולים להסתפק בעכבר, אבל אם אתם רוצים לנצל את המחשב כדי לצייר נצטרך להחליף את העכבר בעט דיגיטלי, ואף את המקלדת אולי נרצה להחליף למקלדת קיצורים, כפי שארחיב בהמשך.


יש הרבה סוגים של עטים דיגיטליים אבל רק מעט מהם יכולים להתאים לציירים. ולמרות השמועות המרתיעות על המחירים שווי משכנתאות, יש מוצרים טובים ואיכותיים במחירים מצוינים. אז בואו נעשה סדר בכל הבלגן:


ראשון: עט דיגיטלי (עט חכם)

עט שמכיל צ'יפ אלקטרוני. העט מקליט תנועות שמבצעים על גבי נייר רגיל או מחברת חכמה - שמכילה צ'יפ או סימונים מיוחדים. ניתן לחבר למחשב או טאבלט בעזרת כבל או בלוטוס ותוכנה ייעודית של העט תשחזר את התנועות שהעט ביצע ותיצור את הציור מחדש בקובץ דיגיטלי.


בעט כזה תשתמשו כדי ליצור ציור קווי על נייר. בהמשך, כדי לצבוע את הציור תצטרכו לפתוח את הקובץ בתוכנה גרפית. לפעמים תצטרכו לעבד את הקובץ מעט כדי שתהיה מוכנה להמשך עבודה, ואחרי כל זה, להשתמש בעכבר כדי להוסיף צבע. יש לוודא שהעט מזהה את עובי הקו, אחרת הוא אינו מתאים לציור.


טווח מחירים? 600 - 400 ₪


איפה אפשר להשיג?

דעתי? לא מומלץ. ראשית מפני שהוא מתאים רק לציור קווי. העט לא עובד ישירות מול תוכנה גרפית וכדי לעבד את הציור תאלצו לעבור שלב נוסף. לצורך צביעה, או כל שימוש מתקדם יותר, תוצרכו להשתמש בעכבר. וגם עם הסגנון שלכם כולל ציור קווי מורכב, והצבע מהווה פרט שולי, האם המחיר שווה את זה? אפשר פשוט לסרוק ציור קווי שנעשה באמצעים מסורתיים. המחיר דומה לזה של לוח גרפי, שהוא כלי מתקדם ושימושי יותר.




שני: לוח גרפי


נקרא Graphic Tablet ומגיע עם עט דיגיטלי המכיל צ'יפ אלקטרוני או מגנטי - זהו משטח אטום, לא מאוד שונה מפד לעכבר, הקולט את המגע של העט. הלוח מתחבר למחשב והצייר משרטט על פני הלוח בעזרת העט, ורואה את התוצאה מתבצעת על מסך המחשב.


חווית השימוש: דומה לחווית השימוש בעכבר, אך בגלל שהמבנה מדמה כלי כתיבה הוא מאפשר גמישות לצורך ביצוע מטלות גרפיות. זוכרים את תקופת ההסתגלות לעכבר? גם ללוח הגרפי לוקח זמן להתרגל, אך בגלל שצריך ללמוד לבצע פעולות מוטוריות עדינות בלי להיעזר בקשר עין-יד, תקופת ההסתגלות עלולה להיות מייגעת. הניחו דף מול מראה, ותנסו לצייר על הדף בעודכם מביטים במראה. הקושי הזה דומה לקושי של ציור בלוח גרפי. המגבלה הזו תמיד תישאר אבל אחרי זמן מה תתרגלו והציורים שלכם ישתפרו מעט מציור לציור. לוקח שנים להגיע לתוצאה משביעת רצון, ומסתבר שלעולם לא תגיעו לרמת הדיוק אליה הייתם מגיעים בעזרת כלים מסורתיים.

יתרונות: בלוח יש רגישות ללחץ (Pressure Sensitivity). הלוח קולט את עוצמת הלחץ המופעל על העט. זהו המרכיב החשוב ביותר בחומרה לציור דיגיטלי. ניתן לנצל את השכלול הזה לצרכים שונים. בדרך כלל ציירים משתמשים בזה לצורך שינוי עובי הקו בדומה לעט ציפורן, ככל שעוצמת הלחיצה חזקה כך הקו עבה יותר. אפשר לנצל את הזיהוי כדי לשנות את ערכי שקיפות הקו בדומה לעיפרון, לשנות את ערכי המרקם בדומה לגיר, לערבוב צבע בדומה למכחול ועוד. בנוסף, יש לוחות שמזהים זווית הטייה ואף סיבוב העט כדי לדמות כמה שיותר כלים ידניים פיזיים.


חסרונות:

כשתציירו עם העט אתם לא מסתכלים על היד המציירת, אלא מפנים את מבטכם אל המסך. הנתק הזה מקשה מאוד לדייק, זמן ההסתגלות ארוך ומייגע, ותמיד תאלצו רק לנחש ולקוות שהקו שלכם יצא כפי שרציתם.


איפה ניתן להשיג?

ישנן שתי חברות מומלצות שכדאי לקנות מהן. Wacom היא חברת מותג וטווח המחירים של הלוחות שלה 200 - 1500 ₪ Huion היא חברה מתחרה באיכות עם היצע רחב יותר ומחירים נוחים. טווח המחירים שלה 42 - 650 ₪


דעתי? לא מיועד לציירים. זה לא טבעי, לא נוח וקוצץ את הכנפיים של הרבה ציירים. אפשר להתרגל אליו אבל זה כמו תסמונת שטוקהולם, הייתי אומרת. אתם תתרגלו לביצועים של רמה אחת מתחת וזה לא תקין. אם תשתמשו בלוח הזה הרבה מדי זמן החסרונות שלו יתחילו לדמות לכם כיתרונות ויהיה לכם קשה להתנתק מההרגלים הגרועים שהוא מקנה. למי העט כן מומלץ, אם כן?

1. למעצבים גרפיים ולצלמים. העט מעניק גמישות לביצוע בחירות מורכבות ועריכות עדינות, הרגישות ללחץ מאפשרת עבודה מהירה ודיוק. העט מקצר באופן משמעותי את זמן העבודה.

2. לציירים שמתכוונים לבצע את רוב העבודה ידנית. אתם יכולים להשתמש בלוח גרפי כדי לבצע קצת עיבוד ממוחשב והכנה לדפוס, והגמישות של המבנה מסוגלת לקצר את זמן העבודה ולמנוע את תסמונת התעלה הקרפלית. (למרות שלמען האמת גם עכבר טוב יכול לעשות את העבודה)

3. למהססים. אם אתם עדיין לא ממש בטוחים שציור דיגיטלי זה בשבילכם, אולי כן כדאי לכם להתחיל מלוח גרפי למרות החסרונות. זה קל על הכיס, אפשר ללמוד איתו את התוכנות ומקסימום - לא מתאים לא נורא. אבל אל תשקיעו במוצר הזה יותר מדי. קנו דגם זול שיעשה את העבודה כמו One by Wacom או Huion H610 pro כי בסופו של דבר אתם תרצו לזרוק אותו או לעבור לדגם הבא שנדבר עליו, אז חבל לשבור את הכיס שלכם על מוצר שלא עומד לשרת אתכם לאורך זמן. אם אתם רואים שהתחום מושך אתכם, תעברו כמה שיותר מהר לעט תצוגה כי לוח גרפי יעכב את ההתקדמות שלכם.





שלישי: עט תצוגה



נקרא Pen Display, מגיע עם מסך, עט, ובדרך כלל גם מעמד - זהו לוח שהוא גם מסך, המזהה את התנועות של עט דיגיטלי שמכיל צ'יפ אלקטרוני או מגנטי. הלוח מתחבר למחשב כמו מסך רגיל. הצייר מצייר על הלוח ורואה את התוצאה על הלוח עצמו, בדומה לתהליך הציור על דף.

חווית השימוש: כולם יגידו לכם שזה כמו לצייר על דף אבל זה לא בדיוק נכון. אמת שבניגוד ללוח הגרפי, הפעם אנחנו מציירים בתנוחה הרבה יותר טבעית. האפשרות לצייר ישירות על מסך משפרת את חווית היצירה ללא השוואה ורוח היצירה שלכם תשתחרר. אבל אנחנו בכל זאת מציירים על מסך וכך בדיוק זה מרגיש. וזה בסדר! זה לא עיפרון או עט או מברשת אלא עט דיגיטלי. כלי חדש לציור עם תכונות ייחודיות משלו ודרושה תקופת הסתגלות כדי לרכוש מיומנות. אולם מדובר בתקופה קצרה, תחוו שיפור דרמטי מציור לציור, חופש תנועה והזדמנות ממשית לצמוח ולגדול בעולם הדיגטלי.


יתרונות: יש בו את כל האפשרויות של העט הגרפי. היתרון היחיד הנוסף הוא האפשרות לצייר ישירות על המסך. אולם כפי שכבר הדגשתי היתרון הזה עצום ואי אפשר להגזים בדרגת החשיבות שלו.


חסרונות:

היד מסתירה את הציור. אוקי, אז זה דבר שדי מוזר לציין בתור חיסרון אבל היי, אנשים מתלוננים אז מה אניגיד... מי שאומר את זה, כנראה באמצע להתגבר על תופעות הלוואי של הלוח הגרפי שבו כפי שציינתי לא מסתכלים על הידיים. אנשים, ככה זה כשמציירים. Get over it.


היד נדבקת למסך. זו תופעה שמתרחשת בלוחות עם מסך מבריק, לוחות עם רזולוציה גבוהה, לוחות עם RPS גבוה... בקיצור ללוחות הטובים שמתחממים. כדי לטפל בזה קונים כפפת ציירים מיוחדת שנדבר עליה בהמשך.

איפה ניתן להשיג? Wacom חברת מותג שמתמחה ברזולוציה גבוהה.

ניתן לקנות באמזון טווח מחירים: 2,315 - 11,151 ש"ח Huion החברה היחידה שמציעה תחרות דגמים ואיכות צמודה לוואקום במחירים הגיוניים ניתן לקנות באמזון טווח מחירים: 780 - 3200 ₪ Xp - Pen מציעה תחרות להויון עם מעט פחות פיצ'רים ומבחר מצומצם יותר ניתן לקנות באמזון טווח מחירים: 710 - 1420 ₪


לוחות אלטרנטיביות נוספות: ישנן עוד חברות המוכרות עטי תצוגה כמו Ugee Bosto Artisul Yiynova Parblo Dell , אבל החברות המומלצות יותר הן השלושה שהזכרתי למעלה.


דעתי? מומלץ בחום לציירים. בגלל הקפיצה במחיר ציירים רבים מוותרים עליו, אך עם לוח גרפי נדרש מאמץ רב להגיע לתוצאה מתקבלת על הדעת ובעט תצוגה אפשר להשקיע את המאמץ הזה בהתקדמות ופיתוח הכישורים היצירתיים. לשם השוואה: את שני הציורים הבאים ביצעתי תוך שלוש דקות, הראשון על לוח גרפי והשני על עט תצוגה:

בציור השמאלי רואים בבירור שיש לי שליטה רבה יותר על האיכות. האם יכולתי לצייר את הציור השמאלי בלוח גרפי? קרוב לוודאי שכן. אבל לא בשלוש דקות. אחרי שבזבזתי שנתיים בניסיונות כושלים לצייר עזרת לוח גרפי אטום, התייאשתי מהתוצאות המאכזבות ונאלצתי לעבור לציור ביד וסריקה למחשב. רק לצורך צביעה נעזרתי בלוח הגרפי, ואם אתם רוצים להתייחס למחשב כמעבדה לפיתוח תצלומים, זה מהלך מצוין. רוב העבודה שלכם תהיה ידנית ופוטושופ תשמש לניקיון ועיצוב סופי. אבל אם אתם מתכוונים לקפוץ לתוך עולם הציור הדיגיטלי עם שתי רגליים - תעשו טובה לעצמכם ותקנו עט תצוגה. אם המחיר מפחיד אתכם - קנו דגם קטן של Huion, או קנו דגם זול של Wacom. לא תתחרטו.



רביעי: לוח -מחשב




הלוח נראה כמו עט תצוגה, רק שיש לו תוספת "קטנה". מעבד שהופך אותו למחשב לכל דבר.


יתרונות:

פחות סרבול על שולחן העבודה. אין כבלים וקופסת מחשב, יש רק מסך שהוא גם המחשב. (וכנראה גם מקלדת, עכבר מדפסת ורמקולים אבל מי סופר)


חסרונות:

1. קושי לשדרג- כאשר המסך והמחשב אחד הם - לא ניתן לשדרג או לתקן בחופשיות את המוצר. בדרך כלל כשיש תקלה במחשב אפשר לגשת לכל טכנאי אבל במוצר כזה שידרוג ותיקון עלול להיות סיפור הרבה יותר יקר, אם אפשרי בכלל.

2. לא הכי איכותי - כשקונים לוח-מחשב בדרך כלל צריך להסתפק במבחר מצומצם והגבלות מסוימות בחוזק ובקיבולת. אתם צריכים מחשב חזק ואיכותי שיעמוד בעומסים של שימוש גרפי ולפעמים הלוחות האלה - או שמחשב באותו מחיר יהיה מחשב הרבה יותר טוב, או שאפשר לקנות מחשב באותו איכות אך זול יותר.

3. חוסר ניידות - בדרך כלל זה לא חסרון, אבל בגלל שבמוצר הזה כרטיס הביקור של היצרנים צועק "זה נייד" מכל צד של קופסת האריזה אני כן אגיד ת זה. המוצר עצמו יקר, עדין, ולעיתים אף כבד מכדי לשמש סטודיו נייד. אני לא יודעת מה איתכם, אבל אני לא מתכוונת להסתובב עם עשרת אלפים שקל ברחוב.

4. מחיר. הרבה מהמוצרים האלה עולים יותר ממה שהם שווים. תמיד יש מחשבים טובים יותר, מסכים טובים יותר או, כשמדובר בטאבלטים, שניהם גם יחד. ומחירן אינו כל כך יקר.


דעתי?

בזבוז כסף, באמת. אם בתחנת עבודה רצונכם - עדיף מחשב איכותי + עט תצוגה. עם בנייד רצונכם - עדיף טאבלט לציור, עליו נפרט בהמשך.


טווח מחירים? - 22,210 - 12,100 ₪


איפה ניתן להשיג?



חמישי: טאבלט לציור



טאבלט רגיל הוא מערכת מיחשוב קלה יחסית המורכבת על גבי מסך מגע. יש טאבלטים מיוחדים שמותאמים לציירים עם אפשרויות כמו עט ייעודי וזיהוי לחץ, תצוגה איכותית ואפליקציות לציור. בשונה ממסך שהוא גם מחשב - טאבלט מכיל מעבד מסוג אחר ולמערכות ההפעלה של טאבלטים אין בעצם קשר למערכות הפעלה של מחשב*. הם פשוטים וקלים יותר והתוכנות, או יותר נכון אפליקציות שפועלות עליהן - שונות. אמנם תוכנות מחשב פופולאריות כמו פוטושופ וקליפ פיינט יצרו גרסה מתאימה לטאבלטים אבל כמו כל האפליקציות האחרות, הן קלות ולא בדיוק מכילות את כל האפשרויות.


*טאבלטים של ווינדוס יכולים להכיל מערכת הפעלה רגילה של מחשב וכך גם תוכנות רגילות של מחשב.


יתרונות:

כיום חלק מהאפליקציות כמו Procreate, עוקפות תוכנות מחשב פופולאריות כמו פוטושופ מבחינת נוחות וביצוע.

בהרבה מקרים התצוגה עוקפת את רוב עטי התצוגה בשוק מבחינת רזולוציה, ניגודיות, צבעים ובהירות.

חווית השימוש פשוטה ואינטואטיבית.

נייד, דק וקל ולנשיאה.

ללא כבלים, ללא מחשב, ללא סרבול.

המחירים לא יקרים מדי.


חסרונות:

1. גודל. המסך נוטה להיות קטן (13" ומטה). זה יכול להיות חסרון או יתרון. מסך גדול מעניק מרחב פעולה נוח ומסך קטן יכול לעודד ריכוז בפרטים הקטנים. תלוי בטעם האישי.(אתם מכירים את סרגל הגדלים שלי, נכון?)

2. פשטות. האפליקציות לא מציעות את מגוון האפשרויות האין סופיות שיש בתוכנות מחשב כמו פוטושופ, למשל. גם זה יכול להיות חיסרון או יתרון. אם אתם מחפשים פילטרים, מברשות מורכבות, אפשרויות עריכה אין סופיות, מעברים קלים מתוכנה לתוכנה, ושליטה מלאה על כל האופציות, לא תמצאו את זה פה.

3. המעבד של טאבלט לא יכול להכיל קבצים כבדים מדי כך שהטאבלט לא מעודד יצירות מורכבות.

4. מסך מבריק: למסך מבריק יש הרגשה פחות טבעית ממסך מט כאשר מציירים עליו אבל בדרך כלל מסכים מבריקים נוטים להיות בעלי תצוגה חדה יותר. כדי לפצות על התחושה ה"מחליקה" לעיתים העט מגיע עם חוד גומי שמעניק תחושת חיכוך, וגם אפשר לקנות מדבקת מט עם מרקם שתתן את הפיניש הטבעי שאתם מחפשים.

5. כשרות. טאבלט לציור הינו טאבלט לכל דבר. יש לכל אחד לבקש מרב הדרכה לשימוש כשר במכשיר. כדי לחסום את הגישה לרשת ניתן לגשת לחברה כמו אאוטנט 0722-613-613, או נטפרי 08-914-3143 . שימו לב שאם המכשיר מחברת אפל לא בטוח שאפשר לחסום אותו.


טווח מחירים? 6050 - 1600 ₪


אפשר להשיג כאן:

דעתי? כשחושבים על זה, לא באמת צריך את כל האופציות בכל התוכנות הכי יוקרתיות כדי לצייר. נכון שעוזר שיש לך כלים על רמה בהישד ידך, אבל כשמדובר בטאבלט ובאפליקציות שקיימים היום בשוק, לא מדובר על ירידה ברמה כי עם בשינוי הלך מחשבה. צריך פשוט לסמוך יותר על התוכנה שתעשה את העבודה בשבילך ולהכיר אותה מספיק כדי לתמרן איתה. וקל להכיר אותה כי השימוש אינטואטיבי והממשק פשוט ונקי. זה דומה בערך להבדל בין פוטושופ לקליפ פיינט, אם זה אומר לכם משהו - ולהרבה אנשים זה אומר יתרון.



וזהו


סיימנו לעבור על כל סוגי העטים שיכולים להתאים לציירים ובאופן כללי אני יכולה לסכם את מחשבותי כך: השתדלתי לפרט את כל הסוגים שאתם עלולים לשמוע עליהם כדי שיהיה לכם ברור מה נמצא על המדף וכדי שיהיו לכם את הכלים לבצע בחירה מושכלת. אבל שורה תחתונה המוצר הנפוץ ביותר הוא עט תצוגה, ודי מובן למה. איכות המסכים, הביצוע של העט, האפשרות לחבר למחשב הכי תותח שהיקום אי פעם שמע עליו ...או שלא. בכל מקרה מוצר וותיק שאפשר לסמוך עליו. הבא בתור יהיה טאבלט לציור, אם כי אני לא מכירה צייר שמשתמש בו כתחנת עבודה ראשית, אבל הייתי אומרת שזה אפשרי. לפחות בהתחלה. אחרון לא חביב בכלל אבל עדיין נפוץ הוא לוח גרפי. אני מכירה בודדים בלבד שמשתמשים במוצרים אחרים ומהניסיון שלי אני יכולה לומר שאלו לא באמת אופציות אקטואליות. לגבי הלוח הגרפי - אם הדבר היה תלוי בי הייתי מבטלת אותו משוק הציירים. אלו רק הדעות שלי, ואתם חופשיים לחשוב אחרת וגם להצליח בדרככם, כמובן. בסך הכל הדבר היחיד שיניף אתכם קדימה היא עבודה קשה וכישורים ...בכל כלי שתבחרו. ואני מאחלת לכם הרבה הצלחה בדרך החדשה. יחד עוד נכבוש את העולם, הא? לסיום יש כמה מוצרי לוואי שניתן לצרף לקנייה שלכם, האקססוריז 🤓




אקססוריז


כדי להנות מהלוח לעיתים יש צורך להוסיף כמה מוצרים. יש חברות שמעניקות את התוספות המתאימות במתנה, ויש כאלה שמצפים לסחוט מכם כל אגורה אפשרית (*אהם* וואקום *אהם*).



מעמד:

בעטי תצוגה חובה להוסיף מעמד שיהיה מסוגל להטות את הלוח בזווית של 30-80 מעלות. יש חברות שמצרפות מעמד איכותי ביחד עם הלוח, אבל אם אין - אל תתקמצנו. הגב שלכם יודה לכם. ניתן גם לקנות זרוע מתכווננת כל עוד יש ללוח כן VESA , כלומר ארבעה חורים לברגים בגב הלוח. כשהלוח גדול מ 16" יש לחבר אליו את מעמד או הזרוע בעזרת ברגים. לוח קטן יותר יכול לנוח על מעמד כמו המעמד הזה ללא חיבור ממוסמר.




כפפה:


במיוחד עבור מכשירים עם מסך מבריק או ללוחות שמתחממות, כדאי להשיג את כפפת הציירים הזו שתעטוף את הזרת ועדיף אף את הקמיצה. הכפפה תמנע מהיד לדבוק במסך תוך כדי ציור וגם תשמור על ניקיון המסך. הכפפה לא מפריעה לתחושת הנוחות וחווית הציור. יש חברות שמצרפות כפפה עם הקנייה אך אם לא, קנו כאן














מקלדת קיצורים (Express Keys):


מכשיר שנראה כמו שלט קטן או מקלדת מזערית, שמתחבר למסך אלחוטית או בעזרת קאבל. על ה"שלט" יש כפתורים שניתן לתכנת לביצוע קיצורי מקלדת אישיים כמו החלפה למחק, הגדלת מברשת, סיבוב הדף, זום ביטול ועוד. לעיתים הלוח יגיע עם מקלדת קיצורים מצורף. במקרה ואין והלוח גדול, מקלדת קיצורים יכולה לחסוך מקום על שולחן העבודה. אם זאת, טרם מצאתי מקלדת קיצורים שפועלת ללא תקיעות מעצבנות, לכן אולי פשוט עדיף שתקנו שולחן גדול ותשתמשו במקלדת הרגילה.


מחירים: 128 - 350 ₪


מקלדת Controller לכל מחשב

מקלדת ShuttleXpress לכל מחשב


יש לכם שאלה עבורי? שלחו לHagslik@gmail.com עם שורת הנושא יש לי שאלה.



2,297 צפיות5 תגובות

פוסטים קשורים

bottom of page