top of page

פורטרט בעיפרון: טיקים וטריפים

אלה מכם שמכירים אותי לא מהיום, זוכרים בוודאי כשה"מדריך" הזה התפרסם ב--בואו נגיד, מקום אחר *שיעול*. אבל אני חושבת שכדאי לאסוף את כל החומר שלי בצורה מסודרת ותודה לפיציקטו שעזרה לי: בעצם ציור פורטרט בעיפרון זה בכלל לא עניין מסובך. התורה כולה על רגל אחת היא: לשלוט על הלחץ. אבל כדי שתאמינו לי, הנה אני מפרטת.


1. לשלוט על רמות הלחץ. תעשו כמה ניסויים כאלה על נייר. תעברי בהדרגה מלחץ מועט ללחץ חזק ונסי ליצור מעבר מושלם. התרגיל הזה ירגיל אתכם לרמות הלחץ השונות ותוכלו ללהטט ביניהם כאוות נפשכם.



2. להשתמש בלחץ אחיד ומתון. לחץ לא אחיד יגרום לקווים שאינם משתלבים אחד אם השני.

אם כואב לם מפרק כף היד - אתם משתמשים בלחץ חזק, אם הקווים רועדים אתם משתמשת בלחץ חלש. עליכם למצוא את שביל הזהב ולהשתמש בלחץ מתון.

3. לצבוע בשכבות גם אם התוצאה הרצויה כהה יותר ממה שהעיפרון יוצר בצביעה ראשונית, המשיכן להשתמש בלחץ מתון בלבד. תעברו שוב ושוב על אותו אזור כדי להכהות את הצבע.

4. לעולם לא ללחוץ חזק ולא להשתמש בחוד הכי חודי. זה גורם לשריטות על הדף, זה גורם להיווצרות של מסת חומר באזור אחד באופן גושי ומכוער שמפר את האיזון של הציור, זה מונע אפשרות למחוק או לעדן טעויות.

לרוב הצביעה תשתמשו בדופן העבה יותר של החוד, ולמקומות עדינים וקטנים אתם יכולים להשתמש בחוד, אבל בזהירות רבה. אני משתמשת בעיפרון שפיצים.

5. להיזהר מיצירת קמטים בולטים במקומות רגישים אם הדמות שלך צעירה, כדאי מאוד להימנע מקמטים לצידי הפה ומתחת לעיניים. אלא אם כן אתם מנוסים בזה ויודעים שהתוצאה הסופית תהיה מוצלחת. במקומות אלה בדרך כלל יש צל ולא קמט. תעברו מספר פעמים על אזורים אלה בעזרת לחץ מתון כדי ליצור הכהיה מדורגת...

...ולא מעבר צל חד.

6. אור וצל א. משטחים על גבי האובייקט הפונים אל האור מוארים וצבועים בהיר, או שאינם צבועים כלל. משטחים הפונים מהאור מוצלים וצבועים כהה. הנה:

ב. משטחים עגולים מתכהים בהדרגה ככל שהם פונים מהאור (שלא כמו בדוגמא הנ"ל. היא לא טובה.) ומשטח זוויתי מטיל צל חד על המשטח לידו. לדוגמא, הנה אף עגול שמטיל צל עם סיומת חדה מתחתיה.


טריקים 1. בכל פעם שמרימים את העיפרון מהדף תקשקשו קצת על דף נפרד לפני שאתם מתחילה למלא את האזור הבא, כשאתם מקפידים להשאיר את היד והעיפרון באותה תנוחה. זה ימנע קווים בעלי תכונות בלתי צפויות על הציור.

2. הניחו את דף הציור על גבי ערימה של דפים. ולא ישירות על שולחן כדי לקבל קווים וצביעה חלקה.

3. תמלאו את האיזורים הכי כהים , את הצללים המוטלים, לפני הכל. כלומר, אחרי הסקיצה אבל לפני שאר הצביעה. זה יעזור לכם להחזיק ראש במהלך הרינדור.

4. תזכרו להתחיל את הסקיצה בקווים חלשים בשלב הראשון. בשלב הזה קווים רועדים הם בסדר גמור. אמור להיות לכם רק צורה ממש בסיסית, ללא יופי או הדר. הצעד השני שלנו יהיה לעבור שוב על הקווים ולחדד קצת יותר את הקווים הרצויים, ולדייק את הצורה קצת יותר. הצעד השלישי יהיה לעבור שוב ולחדד עוד יותר את הקווים הרצויים, ולדייק עוד יותר את הצורה. באופן זה, גם ללא כישורי ציור מיוחדים, תתקבל תוצאה חלקה ויפה. גם אם אתם כמוני, ולא יודעים לצייר עיגולים מושלמים. (בינתיים! יום יבוא!) הנה תראו:


5. מחק גמיש/מחק פחם. עשוי מחומר פלסטי גמיש ודביק במקצת, ואינו בעל השפעה דרמטית כמו מחק רגיל (סטדלר) אבל זה כן מוחק שכבה אחת של חומר. לכן- אם תעבדו בשכבות, ( כפי שפרטתי בשלב 3) א'- יהיו לכם פחות טעויות, ב'- המחק בהחלט יעזור לכם להתעסק עם כל שכבה כשמגיעה תורה.