top of page

איך מציירים קו חלק [אינקינג ודיגיטלי]

שמועה שמעתי: חלק מאיתנו נולדו עם סרגל בזרוע, מגל ביד וקווים ממוחשבים שזורמים אוטומטית מקצות האצבעות. אני לא אחת מאלה אז בשביל אנשים כמוני יש כמה תרגילי חימום שמחזקים את שרירי הציור והופכים אותנו למכונה בלתי מנוצחת. כמעט.



המכניקה של הזרוע


דבר ראשון עלינו לבחון את הכלי שלנו. לא העט, אנחנו חוזרים לשורשים. אנחנו נאמן את הזרוע שלנו בכישורים הדרושים לציור, וזה שונה מהכישורים שאנחנו מפעילים בכתיבה. לזרוע יש שלושה מפרקים. כתף, מרפק, וציר כף היד. כל אחד הוא ציר שיכול להעניק לנו טווח מסוים מאוד של שליטה.




מפרק כף היד

מקטנות אנחנו מורגלים להפעיל את ציר כף היד בלבד. המפרק הזה מעניק לנו את הטווח המצומצם ביותר, אך גם נותן לנו שליטה מרבית. ברור אם כן מדוע אנחנו כותבים בעזרתו. כשאנחנו מציירים הציר הזה יעזור לנו ליצור קווים קטנים ועדינים בדיוק המרבי.



מרפק

המרפק מעניק לנו ציר פעולה רחב יותר. נוכל להשתמש בו כשנרצה לצייר קווים עגולים חלקים.



כתף

הכתף מעניק לנו את ציר הפעולה הרחב והגמיש ביותר. בגלל ההיקף הרחב שלו, הוא ישמש אותנו בציור קווים ישרים. שחרור ותנועה של כל המפרקים בצוותא יאפשר לנו לצייר קווים חלקים ויפים בכל צורה שנרצה.



תרגיל: זה לא כואב. אני מקווה. נעלו את כל המפרקים במקום. הקפיאו את הכתף, את המרפק ואת ציר כף היד.

  1. הניעו רק את ציר כף היד. תסתכלו על התנועה, תרגישו ותתרכזו בפעולה.

  2. עברו אל המרפק ונעלו את ציר כף היד והכתף. הניעו רק את המרפק, תסתכלו על התנועה ותתרכזו בפעולה.

  3. נעבור אל הכתף. נעלו את המרפק ואת ציר כף היד והניעו רק את הכתף. כעת אתם מכירים את כל המפרקים. טוב לפגוש אותם פעם ביובל.



רכישת כישורים


אפשר לקנות כישרונות בחנות? אולי, אבל מה שבטוח זה שבתרגול מתאים המוח יכול לרכוש כישורים חדשים בחינם. ההתחלה מציקה ומעצבנת, ויותר נוח לחזור ולהשען על הרגלים ישנים אבל חוסר הנוחות הזה מוכיח שאתם חורטים קודים חדשים על מערכת ההפעלה שלכם. תתעקשו טיפ-טיפה ותראו שידרוג משמעותי בזמן ואיכות העבודה.



תרגול מפרקים


נעלו את ציר כף היד והשתדלו להשתמש רק בכתף ובמרפק כדי לצייר. רק לצורך התרגול. הכתף הוא הציר בו שוכחים להשתמש באופן טבעי אז אנחנו הולכים להכריח את עצמינו להפעיל אותו. ביום יום אין שום בעיה להשתמש בשלושת המפרקים באופן גמיש וחופשי על פי הצורך.


1. ציירו קוו ישר אופקי קצר. כעת ציירו קו חדש בדיוק מעל הקו הראשון. השתדלו להתחיל ולסיים את הקו באותו מקום של הקו המקורי. עשו זאת חמש פעמים מעל אותו קו. בהתחלה הקצה הסופי יראה "פרום" אבל ככל שתתרגלו יותר כך הקווים יהיו מדויקים יותר ויסתיימו בנקודה המדויקת של הקו הראשון, עד שכמעט ולא יראו שציירתם את הקו כמה פעמים. השתדלו למצוא את המהירות המתונה שמתאימה לכם. איטי מידי והקו יהיה רועד, מהיר מידי והקו לא יהיה במקום הרצוי.


עברו למיקום חדש ובצעו את התרגיל שוב חמש פעמים.


2. ציירו קו עגול וחזרו על התרגיל.




3. ציירו קו מסולסל וחזרו על התרגיל.



כעת אתם מכירים את הפעילות של הציר הקשה ביותר, הכתף. זכרו את ההרגשה הזאת. בצעו את כל התרגילים הבאים עם ציר כף יד נעולה, ורק מרפק וכתף משוחררים ומוכנים לפעולה.



גוסטינג

  1. ציירו נקודה במקום כלשהו בדף. כעת ציירו נקודה נוספת במרחק מה מהנקודה הראשונה.

  2. מתחו קו בין הנקודה הראשונה לשניה אבל שימו לב לקץ': בשלב הראשון תציירו את הקו באויר בלבד. עברו מספר פעמים על המרחב האוירי בין הנקודה הראשונה לשניה בלי לסמן דבר על הדף. בצעו בדיוק את פעולת הציור - אבל בגובה של חצי סנטימטר בערך מהדף. ורק כשתרגישו מוכנים הניחו את העט על הדף וסעו לשלום ולברכה. ההשתדלו ליצור קו ישר וחלק שיפגע בנקודה הסופית. זה בסדר לסובב את הדף לזוית שנוחה לכם. זכרו להשתמש בכתף ומרפק בלבד. ככל שתתרגלו יותר כך תפגעו יותר קרוב לנקודה הסופית.



בצעו את התרגיל חמש פעמים. בפעם הבאה שתחזרו שוב על התרגיל הזה תאריכו את המרחק בין שתי הנקודות וציירו קווים ארוכים יותר.


מרובעים

  1. ציירו שתי נקודות כמו בתרגיל הקודם. כעת ציירו שתי נקודות נוספות לידן, כדי ליצור צורה של מרובע. אל תשימו את הנקודות במקביל, אנחנו לא צריכים ליצור ריבוע מדויק.

  2. מתחו קו בין שתי הנקודות הראשונות אחרי ביצוע הגוסטינג. חברו גם את שאר הנקודות כדי ליצור את המרובע. שימו לב שיצרתם עכשיו ריבוע בפרספקטיבה, כלומר ריבוע שנדמה שנמצא במרחב תלת מימדי. מגניב,לא?

צרו חמשה ריבועים כאלה.


3. מתחו אלכסונים בתוך כל מרובע תוך שימוש בתהליך הגוסטינג. השתדלו להתחיל את הקו בפינה אחת ולגעת בפינה המקבילה.

4. כעת הצליבו שני קווים במרכז כל מרובע. השתדלו שהקו יעבור בנקודת המרכז שנקבע על ידי האלכסונים. ככל שתתאמנו יותר, כך הקווים יפגשו יותר קרוב לנקודת המרכז והיא תהיה פחותסוערת. תוכלו לסמן נקודות התחלה במרכז כל צלע כדי להקל על עצמכם.


מעגלים


אנוכי ומעגלים לא ממש חברים טובים, אבל בואו נראה מה יצא לנו בעזרת תרגול. בכל אחד מהמרובעים ציירו עיגול. השתדלו שהעיגול יגע בצלעות הריבוע רק בנקודות האמצע, ושההיקף יהיה עגול וחלק לאורך כל המסלול. זה מעט יותר מורכב משאר התרגילים כאן וגם אצלי זה זקוק לעבודה רבה. אבל אם נעשה את התרגיל הזה כמה פעמים בחודש הקרוב נראה שיפור משמעותי במעגלים שלנו. חזרו על כל עיגול חמש פעמים בלי להרים את העט. ככל שתתאמנו על כך יותר, קו המעגל יהיה יותר חלק, והמעגלים החוזרים יהיו יותר קרובים למעגל הראשון. השתדלו שהמעגל יצא בלי אזורים שטוחים ובלי "שפיצים".


מעולה! לא רק שהתאמנתם על המפרקים, על קווים ישרים ועיגולים חלקים, יש לכם גם בסיס טוב ליישום כללי הפרספקטיבה. אחרי שהתרגלתם להשתמש במרפק ובכתף אתם יכולים לשחרר את ציר כף היד ולהשתמש גם בו. תוכלו לבחור אחד או שניים מהתרגילים שמצאו חן בעיניכם ולהשתמש בזה לחימום קצר לפני שאתם ניגשים לצייר אינק. זה ישחרר לכם את השרירים ויכין אתכם לעבודה. תזכרו כל הזמן להניע את כל הצירים.


כמה הערות:

  • כדי להחליק קווים ניתן גם להשתמש בכלים דיגיטליים. בדקו את האפשרויות בתוכנה האהובה עליכם.

  • במקום עט דיגיטלי חלק לחלוטין, תוכלו לנסות כלי עם מעט מרקם או רקע עם מרקם כדי להסוות קווים שאינם מדויקים.

  • בסופו של דבר זכרו, קו שלא חלק אינו סוף העולם. לקו רועד יש חן משלו, ואולי אם תחזרו להתבונן בציירים שאתם אוהבים, תגלו שהקו לא היה מושלם כמו שחשבתם. הכל עניין של סגנון וחיבור האלמנטים ליצירה מגובשת. כל עוד אתם אוהבים את מה שאתם עושים, ומשתדלים להביע את זה, כל עבודה שלכם תהיה מצוינת. התרגילים האלה יכולים לעזור לכם להביע את עצמכם ביתר דיוק אבל אל תדאגו אם לא הגעתם לשלמות.



697 צפיות8 תגובות

פוסטים קשורים

bottom of page