בניית דמויות | למה היא מילת קסם
הגיבן
15 ביוני 2022 בשעה 5:08:01
מה אפשר ללמוד מהלמה של אריסטו על בניית דמויות?
מידע ומציאות הם שני דברים שמאוד מאוד מאוד נגישים לנו. המציאות נמצאת בכל מקום.ְ ומידע נדחף לגרוננו במשך שמונה שעות בכל יום, במשך שתים-עשרה שנה, מינימום. סיפור חייב להיות משהו אחר. סיפור אינו מידע קיים, הוא הסיבה שהמידע נכון. סיפור הוא משמעות מאחורי המציאות.
סיפור עונה על השאלה למה.
אריסטו הציע ארבעה סוגי תשובות לשאלה "למה" בחוברת "פיזיקה". לקח לי המון זמן להבין את זה אז קחו את הפרשנות המתוקצרת שלי בעירבון מוגבל.
תשובה ראשונה:
הגדרת מאפיינים - ממה זה עשוי? מה מרכיב את הדבר, מה המאפיינים שלו. נניח: עץ חזק.
תשובה שנייה:
הגדרת הפעולה - איך זה עובד? מה עושים איתו. נניח: יושבים עליו.
תשובה שלישית:
הגורם - מה גרם לו לעבוד כך. מה בעבר - הכריח את הדבר הזה להיות כפי שהוא. נניח: נגרים יצרו אותו.
תשובה רביעית:
המניע - בשביל מה זה קיים? מה הצורך העתידי, המטרה שהדבר הזה מנסה להשיג. נניח: הוא יוצר מנוחה.
על מה דיברנו? כיסא כמובן. למה כיסא? למה לקחת כסא, למה יש פה כיסא, למה בכלל צריך אותו? אז אלה התשובות האפשריות. אבל בואו ניקח דוגמא אחרת .למשל מחשב. למה השתמשת במחשב?
כי הוא נמצא פה על השולחן. סיבה גשמית וחיצונית שניכרת לעין.
בגלל שהוא מחשב חישובים מורכבים בפחות משנייה. מה הוא עושה. שינוי ממצב סטטי למצב פעיל
מאחר ומתכנתים וטכנאים בנו אותו לסייע לי. סיבה בעבר לכך שהדבר נמצא כאן כעת ובצורה הזאת.
בשביל שיהיה לי את התשובה לתרגיל. מטרה בעתיד, שהדבר מנסה כעת להשיג אותו.
התרגיל:
קחו את מהללאל. למה מהללאל עושה את מה שהוא עושה לאורך כל הספר מהללאל?
אפיון. ממה הוא עשוי? (או, מה רואים עליו כלפי חוץ)
אופי. איך הוא עובד? (או, איזה תכונות באות לידי ביטוי תחת לחץ, כאשר יש דרישה לשינוי ושדרוג)
סיפור רקע. מה דוחף אותו לפעולה? (או מה קרה בעבר, שעיצב אותו להיות כזה, שלקח ממנו משהו, משהו שהוא חייב למלא)
מה התשוקה שלו? (או, מה הוא מנסה להשיג בעתיד, שמושך אותו קדימה)
יש לכם דמות משלכם? נסו עליה את המבחן הזה.