top of page

איזה לוח דיגיטלי מתאים לי | מה לחפש לפני שרוכשים עט גרפי



המפרט הטכני של הלוח מספר לכם מה אתם יכולים להפיק מהלוח שלכם ואיזה מוצר יספק לכם את מה שאתם מחפשים. יש כמה פרטים חיוניים שכדאי לבדוק כדי לוודא איזה לוח הכי טוב בשבילכם.


בסוף כל מושג יהיה תכלס מה צריך לדעת לחסרי סבלנות טכנית (ואני מבינה אתכם בהחלט).


החברה


שלוש חברות מוכרות בארץ. הן נחשבות אמינות והמוצרים שלהן עמידים בדרך כלל. מלבדן יש עוד מגוון חברות אך המחירים לא משתנים כל כך, ואין לחברות האחרות תוספים יוצאי דופן.


חברת המותג המובילה בשוק וגם הכי יקרה היא Wacom

חברה מתחרה עם מחירים סבירים, עידכונים שוטפים ומבחר גדול היא Huion

חברה עם מחירים סבירים ומבחר מצומצם אך אמין היא XP-Pen

מלבדן יש גם את Ugee, Parblo, Dell Canvas, MonoPrice, Artisul, Yiynova​



המסך


מסך בסיסי רגיל הוא בדרך כלל LCD. אין בו זווית צפיה משופרת אך בתמורה אין בו איחור בזמן תגובה. מסך לציור יהיה IPS. יש בו זווית הצפייה נרחבת, והצבע לא משתנה בנגיעה או לחיצה על פניו. במסך כזה קיים איחור בזמן תגובה שנע בין 5-25 ms.


מסך TNT, AHVA, IPS-H או MVA הם עוד מסכים עם השיפורים האלה.


תכלס: לציור אתם צריכים מסך מסוג שנמצא ברשימה הבאה: IPS IPS-H MVA AHVA.


זווית צפיה (Viewing Angle)

בדרך כלל כשתסתכלו על מסך מהצד, התמונה נראית חשוכה ודהויה יותר. במסכים המיועדים לציור, הצייר צריך להיות מסוגל ולראות את הציור באותה חדות גם בעת הטיה של המסך. זווית צפיה רחבה מאפשרת את זה.


תכלס: זווית צפיה טובה היא 178 מעלות, או 89 מעלות לכל צד.


זמן תגובה (Response Time)


במסכים עם זווית צפיה משופרת קיים ערך שמודד את מספר המילי-שניות (ms) המהיר ביותר שלוקח לפיקסל להשתנות מצבע אחד לשני. מסך עם זמן תגובה גבוה יציג טשטוש בזמני תנועה.


המדד חשוב בעיקר לצפיה במשחקי מחשב ורינדור ואנימציה, ולא חיוני לתוכנות ציור.


תכלס: אפשר להתעלם מהערך הזה. המספר נוטה לנוע בין 5 ל – 25 ms.


גודל המסך – במקום לציין את האורך והרוחב של מסך, מקובל לציין את אורך האלכסון. הערך הזה לא מצביע על היחס בין האורך ורוחב המסך.



ככל שמסך גדול יותר כך ניתן לעבוד ביתר דיוק. ככל שמסך קטן כך הוא נייד יותר.


תכלס: מומלץ לקנות מסך בינוני או גדול.


הערה בקשר לניידות:


המסך של עטי תצוגה תמיד חייב להיות מחובר למחשב או למכשיר חכם, כך שהמונח ניידות מטעה. אי אפשר לצייר על הלוח בכל מקום, אבל ניתן להעביר אותו בקלות ממכשיר אחד לשני. ואם המכשיר עצמו נייד - מה טוב. יותר מדויק להגיד שמסך קטן הוא פחות מסורבל.



מט או מבריק (anti-glare)


המסך יכול להיות בגימור מבריק או בגימור מט.


מסך מבריק יהיה בעל תצוגת צבעים חדה ורוויה, אך הוא משקף מקורות אור שנמצאות מולו. מסך מט מעניק תחושה טבעית של מרקם דף בזמן הציור, אבל הוא תמיד יהיה דהוי או חשוך יותר. צריך להקפיד על בהירות וניגודיות גבוהים שיפצו על כך.



רזולוציה (resolution)


מספר הפיקסלים במסך. ככל שהמספרים גבוהים יותר, כך התמונה חדה יותר. מספר כינויים מקובלים לרמות השונות:

רזולוציה גבוהה - HD

רזולוציה איכותית - QHD

רזולוציה גבוהה במיוחד - UHD

4 מיליון פיקסלים - 4K


אבל הערך הזה לא כל כך משמעותי. מדוע? אם למסך יש 1980 על 1020 פיקסלים, טכנית מכונה רזולוצית HD, ונשמע כמו רזולוציה "גבוהה". אבל אם מדובר במסך ענק בגודל 24" הרי שכל פיקסל ימתח לגודל ענק ויבלוט לכם מאוד. תכלס, יהיה לכם מסך עם תצוגה מאוד מפוקסלת.


לכן נבדוק את ערך הDPI. כמה פיקסלים יש בכל אינץ מרובע. אנחנו צריכים לחשב את הערך הזה באופן עצמאי, כי החברות בד"כ לא מציעות את המידע הזה.


בשביל החישוב צריך:

אורך קו אלכסון d

גובה המסך h

רוחב המסך w


והמשוואה: (d=√h²+w²) . תוכלו גם להשתמש במחשבון הזה.


תכלס, DPI צריך להיות מעל 102.46 כדי שתהנו ממסך בעל פיקסלים קטנטנים ונחמדים. ככל שהDPI גבוה יותר, כך הפיסקלים פחות נראים.


בהירות (Brightness)


המדד הזה מסומן כך: cd/m2. הוא מראה את יחס הקנדלה (cd) למטר מרובע (m2).


קנדלה היא עוצמת התאורה. ככל שהמספר גבוה יותר כך ניתן לראות את המסך בחדר יותר מואר.


תכלס, מינימום בהירות זה 200cd/m2.


ניגודיות (Contrast Ratio)


היחס בין הצבע הבהיר ביותר (לבן) לצבע הכהה ביותר (שחור). יחס טוב הוא 1000:1.

פחות מזה, והצבעים יראו דהויים. הערה: אין שיטה בינלאומית למדידה, כך שהמדד זה מראה מה התוצרת שהמסך אמור להציג, מה אתם אמורים לצפות לקבל. תוודאו שהמסך ניגודי בביקורות משתמשים.


תכלס הבהירות, הניגודיות, והצבעים חוברים יחד כדי לתת לכם תצוגה חדה ורוויה. ככל שהערכים האלה נמוכים, כך הצבעים יהיו דהויים יותר וכנראה תצטרכו להחשיך את החדר כדי לראות משהו.


מינימום בהירות זה 200cd/m2.

מינימום ניגודיות זה 1000:1


צבעים

כמות הצבעים


המספר הכולל של הצבעים שהמסך מסוגל להציג. מספר מיטבי הוא 16.7 מיליון, או 8 ביטים. כדי למהר את מהירות זמן התגובה, יצרנים מסוימים מנמיכים את כמות הצבעים לבערך 256 אלף צבעים, או 6 ביטים.


לצורכי ציור, אמור להיות דגש על הצבעים, ולא זמן התגובה.


תכלס, מספר צבעים מומלץ הוא 16.7 מיליון.



כיסוי צבעים


יש מספר שיטות שונות למדוד את קשת הצבעים שהמסך מסוגל להציג:

  1. sRGB

  2. Adobe RGB

  3. NTSC

כל שם מתאר שיטה אחרת לחישוב טווח הצבעים שהמסך מסוגל להציג. נכנה את זה קשת צבעים. החברה מציינת באחוזים כמה מתוך קשת הצבעים הזה המסך מסוגל להציג. ככל האחוזים עולים כך הצבע יהיה יותר מדויק, רווי וחי. לפעמים חברה תציין יותר מסביבה אחת לנוחיותכם, אבל לא מחייב.


אלו הערכים המינימליים עבור כל סביבה: Adobe RGB - 90%

sRGB - 120%

NTSC - 80% ומעלה




חיבורים


מסך לציור מתחבר למערכת מחשב בעזרת כבל תצוגה. יש שלושה סוגי כבלים: VGA, HDMI, ו –DVI. לכל כבל יש שקע שונה. ברוב המחשבים יש שקע לכבל HDMI. (לחלק מכם זה יראה כמו שקע USB ארוך מהרגיל. אבל זה ממש לא.)


בנוסף המסך יתחבר למחשב עם עוד כבל USB להעברת נתונים.


כיום יש גם כבל USB-C שאמור לתמוך בתצוגה ונתונים באחד, אבל דרוש שקע מתאים במחשב.


אם אין לכם שקע מתאים במחשב, ניתן לקנות מתאם.




קווים לאינץ (LPI)


סופר את כמות הקוים שרגישים למגע העט, בכל אינץ' של המסך. ככל שהמספר גבוה כך המסך מזהה ביתר דיוק את תזוזות העט.

תכלס: רוב העטים מציעים 5080 LPI.


דוחות לשניה, או נקודות לשניה (RPS – או PPS)


מונה כמה פעמים בשניה הלוח מדווח למחשב על מיקום העט במסך. מספר נמוך מדי יגרום לקווים מזגזגים ומספר גבוה יתרום לקווים חלקים.


מספר טוב הוא 220 RPS



פרלקסה (Parallex)


פער בין הסמן על המסך לחוד הפיזי של העט. יש מרווח בין מסך הLED למשטח הזכוכית עליו מציירים. זה עלול לגרום לכך שמזוויות מסוימות, חוד העט יראה במקום אחד על המסך, אך הסמן נראה מספר מילימטרים לידו.

בד"כ ניתן לשפר ע"י תהליך הנקרא Calibration. חפשו אותה בתוכנת הדרייבר של העט. כיום החברות משתדלות להקטין את רווח האוויר. וואקום הצליחו להגיע לרווח העומד על 0.1 הMM או פחות לערך, Huion יוצרים מסכים ללא רווח כלל (Laminated), וגם XP Pen בכיוון.


פרלקסה מועטה היא בסדר גמור. מומלץ לברר כמה זה גרוע מתגובות משתמשים.


העט


רמות לחץ


עט גרפי הוא עט לציירים שמזהה את כמות הלחץ המופעלת עליו. אפשר לנצל את הזיהוי עבור קו בעובי או שקיפות דינמיים. ככל שרמות הלחץ גבוהות כך הקו יצטייר בדיוק רב יותר.


כיום מקובל 8190 רמות לחץ ואין כמעט בלתי אפשרי להשיג עטים עם פחות.


הטייה


ישנם עטים שמזהים את כיוון ההטייה של העט. אפשר להשתמש בזה כדי לצייר קו בעובי ושקיפות דינאמיים על פי כמות ההטייה של החוד, בדומה לחוד של עיפרון. עטים בעלי זיהוי הטייה עלולים לקלוט הפרעות ממכשירים חשמליים בסביבה, ועלולים להיות בלתי מכוילים בעליל. זהו לא בעיה של פרלקסה, אלא באג בייצור. בדקו תגובות משתמשים כדי לוודא את תקינות הדגם.


זיהוי ההטייה הוא בד"כ 60 מעלות. זו תוספת ולא חובה.


טכנלוגיה


עטים הדורשים טעינה מכילים בטריה, ומתחברים בעזרת כבל USB למחשב או לשקע חשמלי. בטעינה מלאה ניתן להשתמש במשך כשלוש חודשים. העטים האלה בלים במהירות יחסית (שנתיים שלוש לעט) אבל אין בעיה לקנות תחליף. בעטים האלה אין בהם זיהוי הטייה. כיום כמעט ולא מוכרים כאלה.


עטים שאינם דורשים הטענה פועלים על טכנולוגיה אלקטרו רסונינסט. קשה לכייל אותם, וגלים אלקטרוניים מהסביבה יכולים להפריע לפעילות תקינה ולציור הקו. חלק מהדגמים נוטים לגלות סטייה בסמן בעט הטייה של העט. יש לברר זאת מתגובות משתמשים.


אז עכשיו שאתם יודעים מה לחפש, תתחילו לחפור על עמודי המפרט. זה טכני, נכון. אבל שווה!

532 צפיות17 תגובות

פוסטים קשורים

bottom of page