top of page

[שאלת האקדמיה] גרסת הגיבן


כאן XXX שאל את מרים יעל שאלה. ואני חייבת להתערב כי אני אוהבת להרחיב. מאוד.

שלום, קוראים לי XXX ואני מאייר די טרי... יחסית (סיימתי לא מזמן קורס איור) אני לא יודע עד כמה את עדיין עונה לשאלות, אבל אני אנסה... (במיוחד עכשיו עם הקורונה יש זמן......) 1. האם למדת ציור בצורה מקצועית ? ואם כן,איפה ?ו...האם זה היה ציור אקדמי ? 2. (קצת תלוי בתשובה לשאלה הקודמת,אבל-) האם את חושבת שבשביל להצליח בצורה מקצועית- אבל באמת מקצועית- בציור, חייבים ללמוד ציור אקדמי? ואם כן, מה את ממליצה לחרדים, (במיוחד לגברים שביניהם...) לעשות? תודה רבה!


1. כדי להיות צייר לא צריך ללמוד


רגע, תנו להסביר. כוונתי שלא צריך ללמוד דווקא במוסד. אני לא למדתי בצורה מקצועית. ניסיתי קורס אקדמי כדי לראות מה ההייפ - לא התרשמתי בכלל. לא מנסה לרדת על מישהו או משהו. אני רק אגיד שיצאתי כמות שנכנסתי. אולי עם מעט יותר ביטחון עצמי. בעיני השיטה הזו אמנם יעילה באקדמיות מקצועיות, אך הקורסים שמעניקים אצלינו בשמה מצונזרים לא רק מהתוכן הפרוץ אלא גם מהרבה תוכן יעיל. לא ניתן לתחזוק בדור הזה, בציבור הזה, ושווה בעירבון מוגבל. אם כי יש שם חומר שימושי אם מצליחים לסנן את זה מתוך כל ה… בלאגן שסביב, לא היה שום חומר שלא השגתי כבר בדרך אחרת.


שיהיה ברור, אני לא נגד. זה מתאים אולי להרבה אנשים, אבל פשוט צריך לשים לב להפעיל שיקול דעת. מצד אחד לא לבטל ידע שנראה קשה או מדי, ומצד שני לא להתיש את עצמכם בשיעורי בית או ברגשות אשמה על כך שאתם לא מסוגלים לצייר מאה ציורים ביום. מי היה מנחש. מדהים 🙄


אפשר לצמוח ולהיות מקצועי כל עוד תמשיכו להתאמן (אבל בכיף!) ולהיות קשובים לרצונות שלכם ולמה שאתם רוצים להביע בציור.


יש ציירים גדולים שהצליחו למרות שלא עברו לימודים אקדמאיים, וגם אם יש "פגמים" בהגשה מבחינה מקצועית קרה, אין פגמים בהגשה עצמה, אם אתם מבינים את כוונתי. ואתן כמה דוגמאות יען אינה דומה שמיעה לראיה:

ג'ף סמית - ניסה ללמוד באקדמיה, נכשל לחלוטין, כתב את בון שמתורגמת לעשרות שפות ברחבי הגלובוס וזכה בפרסים רבים.


יושיהירו טאטסומי - יסד תנועה חדשה לגמרי במנגה שמשפיעה על הקומיקס המודרני בכל העולם וזכה במספר פרסים על העבודות שלו - כתב ואייר ספרים רבים לפני שלמד בקורסים. בייסיקלי הוא היה מעתיק את מה שראה עד שידע איך ליצור מעצמו.


A Drifting Life by Yoshihiro Tatsume translated Taro Nettleton

סאם קית' - שאייר לכל חברות הקומיקס הגדולות בארה"ב (הישג בפני עצמו) עשרות קומיקסים מצליחים וזוכי פרסים - התחיל לעבוד בגיל שבע עשרה.

רפאל אלבקרק - צייר ויצר קומיקסים זוכי פרסים ואני די בטוחה שלא למד במוסד אקדמי

from A Study in Emerald art by Rafael Albuquerque

ג'יימס דגלאס - לימד את עצמו מספרים וכיום מלמד הרבה מאוד אחרים.


ג'ורג' רמי - יצר קומיקס לעיתונים ועבד כמאייר במשך תקופה. נרשם לבית ספר לאומנות ועזב כעבור שיעור אחד. הלך ויצר את שם העט הרז'ה ואת הסדרה טינטין שפופלארית ברחבי כדור הארץ ונחשבת כקלאסיקה.

האי השחור. יוצר הרז'ה

2. כדי להיות צייר צריך ללמוד.


אוקי, אני יודעת מה כתבתי לפני פסקה. אבל אי אפשר הרי להפוך לצייר מהאויר, נכון? לימודים מסוגלים להקל על המסע מאחר וציירים מנוסים כבר פתרו בעיות בהם אתם תיתקלו והם יוכלו להדריך אתכם בשיטה שלהם. כדאי שתמצאו דרך להשיג את המידע בדרך אחרת, וזה לא מורכב בכלל. היות שאיני יודעת מה כבר הספקת לכסות בקורס שעברת, אפרט את כל התחומים שלדעתי הן בסיס לצמיחה בתחום, עם מקורות להשגת המידע. גם אם הם לא נגישים עבורכם, זה לא סוף העולם. היסוד המשותף לכל שיטת לימודים הוא להעתיק את המציאות ורק את המציאות, ולקבל השראה ורק השראה מציירים אחרים (או מכל אומנות אחרת). אפשר לעשות את זה לבד ועם הזמן רוכשים סגנון אישי שמעניק לציורים את הטעם האישי. בעזרת השם אפשר להצליח אם מתאמנים ומשקיעים ונותנים לזמן לעשות את שלו. מכירה ציירים שעשו את זה. שוב, לזכור להעתיק רק מהמציאות. אני לא יכולה להדגיש את זה מספיק.


בסיס - כולל הדרכה איך להסתכל על המציאות, איך לסקצ' אותה, צורות בסיס וצורות תלת מימדיות.

  • אני מאמינה שרוב הקורסים לאיור אינן מספקות את המידע הזה.

  • קורס RapidFireArt של Darlene Nyugen. קורס ברשת. דרוש גישה לרשת וידע באנגלית. לא דרוש צנזורה. הקורס הזה מוגש ברובו בחינם והוא מעניק את הבסיס בצורה הכי טובה שאפשר באופן שמוודא שתוכל לצמוח ולא משנה לאיזה נישה אחרת בציור תפנו את כוחותיכם.

  • ספר Fun with a Pencil של Andrew Loomis. ספר. דרוש ידע באנגלית. תורגם על ידי מעריץ כלשהו לעברית וניתן להשיג פה. לא ווידאתי את הקישור העברי או את חוקיות שלו.

  • רישום בקלי קלות של For Dummies. ספר. לא דרוש ידע באנגלית. דרוש צנזורה קלה. ניתן להשיג בסטימצקי. בעיקרון לא ממליצה כי הרבה מהפרקים די רופפים ומעורפלים - אבל אם תרצו אפשר פשוט לעקוף כראות עיניכם. לעניין זה מומלץ הפרקים: 1 3 7.

  • אני בונה קורס בעברית שכולל את החומר של דארלין (נ"ל) ומשלב עוד יסודות חשובים שרכשתי ממקורות אחרים. בינתיים יש רק שתי שיעורי יסוד ראשונים שיתנו את הבסיס הזה עליו אני מדברת. כשיהיה עוד - אעדכן. ניתן להשיג דרך המייל שלי Haggiben@gmail.com.


בסיס מוצק בפרספקטיבה וציור מציאותי

  • קורס Drawabox. קורס ברשת. דרוש גישה לאינטרנט וידע באנגלית. הקורס חינם. מעניק את המידע בצורה הכי טובה שאפשר ונותן את ה"פיניש האקדמי" הזה בכל הנוגע לפרספקטיבה, אבל משלב עם גמישות וחופש יצירה.

  • ספר How to draw. drawing and sketching objects and environments from your imagination של Scott Robertson. דרוש ידע באנגלית. לא דורש צנזורה בכלל. הרחבה מפורטת על כל הנושא.

  • קורס אקדמי.

  • אם אין ידע באנגלית. לא ממש ממליצה, אבל זה מה יש. רישום בקלי קלות - מפרק 11. שימו לב דרוש צנזורה קלה.


אור וצל

  • ספר Color and Light של James Gurney. דרוש ידע באנגלית. מתוך כ-200 עמודים דרוש צינזורה של 6 להערכתי. הסיכום וההסבר הכי מקיפים ומדויקים בהם אי פעם נתקלתי.

  • על ציירים וציורים של גדי פולק. ספר. יש תקציר של הנושא שדי מקיף הכל.

  • אם אין ידע באנגלית, שוב - רישום בקלי קלות פרקים 8 9 שים לב דרוש צנזורה קלה.



ידע אנטומי

  • רוב הקורסים והספרים שקיימים לא צנועים בעליל וקשה להמליץ על משהו מתאים. בעיקרון אחרי שלמדתי קניתי אטלס רפואי (כנראה יש שם דברים שיציקו לרגישים, כך שאולי גם זה דורש צנזורה) וקטלוג של שלדים ומסתמכת עליהם . אם יש בסביבתכם "קורס אקדמי" שמציג את גוף האדם בעזרת יציקות גבס - לכו על זה. יש להתייחס לזה בתור סיור מודרך של גוף האדם ולקחת בקלות את הדרישה לעשרות אלפי שעות תרגול, אוקיי?

  • ספר Drawing the head and hands של Andrew Loomis. ספר. דרוש ידע באנגלית. דרוש צנזורה מאוד מועטה - שני דפים להערכתי. שווה את זה גם אם למדתם אנטומיה כי זו דרך מוצלחת מאוד לפשט את הראש.

  • ניתן להתאמן בעזרת "ציורים מהירים" לפיו של גדי פולק. מדובר בציור סקיצות מהירות של בני אדם אמיתיים מהמציאות ומהרחוב. להערכתי אחרי כמה שבועות מגיעים לרמה יפה מאוד גם אם לא לומדים. ניתן לראות הדרכה קצרה לכך בספרו של גדי פולק על ציורים וציירים העמוד הראשון. או, אם עברתם את הקורס של Darlene Nyugen אתם כבר יודעים בדיוק איך עושים את זה.


קומפוזיציה - הסודות שיקלו עליכם לבצע ציורים מורכבים. זה הדבר שישדרג את היצירה שלכם. מדובר בצעד הראשון בהרכבת כל ציור והדרכה היכן למקד את המאמצים שלכם במקום הנכון במקום להתבזבז על מרדף אחרי כל מילימטר בציור.

  • על ציורים וציירים של גדי פולק. ספר. יש על זה הקדמה, על קצה המזלג בפרק השלישי.

  • רישום בקלי קלות פרק 6. דרוש צנזורה קלה.

  • ניתן לנסות קורס צילום, או הדרכה כלשהית לצלמים. הנושא הרבה יותר פופולארי אצלם משום מה.

  • אני יודעת שזה לא הרבה. אני מתנצלת. אמשיך לחפש מקורות, אבל בעיקרון אתם רק צריכים לקבל הכוונה קטנה, דחיפה קטנה בכיוון הנכון והספר של גדי פולק יכול לספק את זה. מעבר לזה תנסו לפקוח עיניים, להתחיל כל סקיצה עם צורות בסיסיות, ולחפש סיבה להניח כל אלמנט במקום ששמתם אותו. לחשוב גם על השטח הלבן - המקומות הריקים, למה הם במקום שהם נמצאים בו כאילו הם אלמנט בפני עצמו. וזהו, אתם תשתפרו כל הזמן.


רקעים ובניית עולמות. לא נושא חובה, אבל:

  • קורס Environment Design with Nathan Fowkes באתר Schoolism. דרוש גישה לאינטרנט וידע באנגלית. מקיף ומעורר השראה.

  • לצייר מהמציאות. לצאת לטבע, לעשות סקיצות מהירות כמו "ציורים מהירים" אבל הפעם של רקעים מהמציאות. מבנים, נופים, ים ים יבשה. תנו לעצמכם רבע שעה במקום שש דקות לכל אחד. תוך כמה שבועות, בצירוף הידע של אור וצל והידע של קומפוזיציה - יהיה לכם התחלה יפה.


קומיקס. שוב, לא נושא חובה:

  • להבין קומיקס של סקוט מקלאוד. ספר. דרוש צנזורה קלה. יכול לעזור קצת גם בעניין הקומפוזיציה. ניתן להשיג בצומת ספרים ובסטימצקי.


טכניקות - זהו לא נושא בסיסי אבל אפרט כי אני רוצה שתדעו מה מיקומו בתור.

  • טכניקות כולל כל שיעור שילמד אתכם איך להשתמש בכלי כלשהו. צבעי מים, שמן, קרש או אפילו דיגיטלי. אף קורס כזה לא מסוגל להעניק לכם את ידע הציור עצמו. אם כי הוא מסוגל להקל עליכם להשיג את הרמה המבוקשת. לא כדאי לערבב לימודי טכניקה עם לימודי ציור, בייחוד לא עם דיגיטלי. הסתייגות: טכניקות בעיפרון יכול להועיל לביצוע אור וצל, וכך גם אנטומיה, טכניקות במים/גואש/אקריליק/שמן יכול להועיל בלימוד אור וצבע.


אם חסר לכם ידע ואין לכם נגישות לחומרים

תוכלו לבדוק אם בכל זאת יש מורה בסביבתכם שיוכל ללמד אתכם. גם הוא לא המורה "הכי מוצלח בשוק הבינלאומי", עצם ההתעסקות בלימודים ביחד עם בעל ניסיון שיוכל לתת לך ביקורת, מצמיחה מאוד. מכירה הרבה ציירים שהיו מתוסכלים מהלימודים שלהם, מהמוסד, מהמורים ומהסילבוס ובכל זאת הם גדלו מזה.


אם יש לכם שאלה, וזה חשוב: יש לכם שאלה והמורה עונה לכם "ככה זה וזהו" או "תתאמן הרבה ותבין" תחפשו תשובה במקום אחר. היא קיימת. אתם יכולים גם לשאול כאן בבלוג.


לסיום, כן, אני חושבת שאפשר לגדול ולהשתפר גם בלי ללמוד אקדמי. חשוב לרכוש ידע אבל אפשר ללמוד מכל הסובב אותנו. אני חושבת שמי שרוצה לגדול ומוכן להשקיע בזה - יגיע לזה בסופו של דבר. צריך סבלנות. לא יותר מידי, אבל בכל זאת לזכור שזה לא קורה ביום אחד. תזכרו להסתכל מידי פעם על ציורים ישנים ותיווכח שיש שיפור ותחושו גאווה על הדרך שעברתם. ואם תרגישו תקועים נסו לקחת הפסקה לחשוב בכנות בינכם לבין עצמכם מה הגורם ולחפש לו פיתרון ספציפי ואישי עבורכם. לעיתים קרובות התשובה קרובה משחושבים. האמת היא, רוב הזמן של הלימודים עובר על המורה בניסיון לשכנע את התלמיד שלו שיתחיל לצייר כבר מהמציאות. להפסיק כבר להעתיק ציירים. להפסיק כבר להעתיק תמונות. זו הדרך הארוכה שהיא הקצרה. זה יבוא.


כדאי לקרוא


המון הצלחה לכל מי שמחפש להתחיל במסע!

אם יש לכם שאלות, שלחו לי למייל Haggiben@gmail.com ואענה אי"ה ככל שהזמן יאפשר לי.


*פוסט זה מכיל לינקים מתוגמלים מאמזון. כלומר, אם תרכשו בעזרת לינק שלנו אנחנו נקבל תמלוגים שלא ישפיעו על המחיר שתשלמו.


1,308 צפיות10 תגובות

פוסטים קשורים

bottom of page