top of page

רוצים ללמוד כתיבה בחינם?

לפני זמן מה כתבתי פוסט שעונה על השאלה שתמיד שואלים אותי: "איך למדת ציור?" הפעם אענה על השאלה השנייה שתמיד שואלים אותי - על כתיבה. אם אתם לא חדשים כאן, אתם יודעים כמה אני מזכירה את התוכן של רוברט מאקי בתור בסיס. אבל בואו נדבר על מקורות נוספים ללימוד והעשרה שאפשר להשיג לגמרי בחינם, כל עוד יש לכם רשת.


מזהירה מראש שמרבית החומרים באנגלית, אבל אני מקווה שתסתדרו עם גוגל טרנסלייט וכתוביות. אציין מה בכל זאת בעברית. בנוסף אכתוב עד כמה החומרים דורשים סינון על פי דעתי. תבינו שלכל אחד יש רמה אישית, ותקחו את זה בחשבון ובאחריות.


בואו נתחיל!


בניית סיפור


פואטיקה של אריסטו

נשמע מיושן מאוד, אבל תשארו איתי. זאת הדרכה מקיפה ומרוכזת שמגדירה מה זה בכלל סיפור, ואיך יוצרים ממנו משהו מרתק, מרגש, ובעל נשמה. (פה מסר זו לא מילה מלוכלכת). זה הכי רלוונטי גם היום, כל המדריכים האחרים שתמצאו על כתיבה מבוססים על זה באופן כבד. אני לא יכולה להדגיש מספיק כמה כל המורים שלכם מעתיקים מפה. כמעט הכל נמצא כאן וזה לגמרי חינם (בכל זאת, אלפיים שנה). מתורגם לעברית. תוכן חיצוני. נקי.


אפשר למצוא הקלטות אודיובוק, אפשר לחפש סריקות ברשת וPDF, ואפשר גם לנסות את התרגום לעברית. (אני מסיימת בקרוב תרגום/פרשנות משלי, אז תשארו מעודכנים).


אל תתנו למילים האלה להוליך אתכם שולל:

פיוט - הכוונה ליצירה (פייטן הוא יוצר, סופר, וכל כגון דא).

טרגדיה - הכוונה לסיפור-מופע (סיפור חזותי, ולמעשה כל סיפור במבנה קלאסי).

קומדיה - הכוונה לסיפור-בידור. טוב, האמת שזה לא מאוד שונה מהקומדיה שלנו היום. תתעלמו ממני.



תשובה לסופרת הנעלמת מאת הר' דוד זריצקי

אם היה אפשר לתמצת עוד יותר את המשמעות של סיפור ממה שאריסטו עשה, אז זה כאן. זה מאוד קצר, מעשי, ויהודי. כדאי להתעמק בכל פסקה ופסקה. עברית. תוכן חרדי. נקי.



בניית סיפור וכתיבת פנטזיה - בריאן סאנדרסון

קורס באוניברסיטת BYU לכתיבת יוצרת, בניית ספר ואפילו סדרה. מהסקיצה, ודרך יצירת דמויות, בניית עולם, ומערכות חוקים, ועד לניסוח תקציר משכנע למו"ל. לא כולנו מתעניינים בפנטזיה, אבל זה רלוונטי עבור כתיבת סיפורים אפיים באופן כללי, ומאוד מעשי ובלתי מתנשא בעליל. סאנדרסון הוא שם מוכר למדי בעולם הפנטזיה למבוגרים. הוא העלה את הקורס בשלימותו ליוטיוב ב-ח-י-נ-ם. אנגלית. תוכן חיצוני - נקי ברובו.




כתיבה יוצרת


שיטת כוכב השלג של ראנדי אינגר-מנסון

יש כל כך הרבה שיטות לכתיבה שקשה לדעת מאיפה להתחיל. לא כל אחת מתאימה לכל אחד, אבל זו בהחלט אחת מהן, והיא מלמדת איך להתחיל ספר וגם איך לסיים. זו השיטה שמ. קינן משתמשת בו - זאת על פי השמועה. (עורך הדין שלי מחייב אותי לכתוב לכאורה, אז הנה). זהו בלוג של יוצר השיטה, עם פירוט קצר, מעשי, ולעניין. אנגלית. תוכן חיצוני. נקי.



יש מגוון של בעלי קורסים וספרים שחיקו את השיטה. חפשו בעברית את שיטת "פרקטל".


מרכז הכתיבה מאת יהודה גזבר

בלוג עצות והצעות לכתיבה יוצרת. עברית. תוכן דתי. נקי למדי.



כתיבת סגנון מאת אורי פרץ-שרון

בלוג שמספר איך כותבים, סגנון, שפה, ומה הנקודות שהכי כדאי לשים לב אליהן. הפוסט עצמו כתוב כמו שהוא דורש מכם לכתוב, כלומר ברור וקולח. אז... בהנאה. עברית. תוכן חיצוני. נקי.



אומנות בראי היהדות והשכל - הר' ד"ר משה פיירמן

מקבץ שיעורים של הר' ראובן פיירמן על אמנות, ציור, ודמויות על פי ההיסטוריה של העמים לעומת המבט היהודי והאינטליגנציה השכלית שזה כולל. הוא כתב גם ספר בנושא, קרבנות התרבות, אם בכל זאת מעניין אתכם לשלם. עברית. תוכן דתי. נקי למחצה. הציון בגין תמונות הדגמה שאינן נקיות, אבל תוכלו רק להקשיב.


(אם התעניינתם ב"גיבור בעל אלף הפנים" של קמפבל, אז השיעורים עדיפים.)




חפירות עם סופרים מפורסמים



שו"ת עם אהרון סורקין

שעתיים שאלות ותשובות מאת התסריטאי והבמאי אהרון סורקין, על בניית דמויות משכנעות, כתיבת דיאלוג חד, ומבנה הסיפור לפי שיטתו האישית. אהרון סורקין כותב תסריטים שעוסקים בעיקר בדרמה אנושית, ומתמקד בדיאלוגים יותר מכל דבר אחר. אנגלית. תוכן חיצוני. נקי למדי.


מאסטרקלאס עם לי צ'ילד

הרצאה מאת הסופר לי צ'יילד באקדמיה לפשע בדיוני (CFA), על מחקר, עריכה (או וויכוחים עם העורך במקרה שלו), וידע אישי בכל מה שנוגע לכתיבת דמויות אקשן וסצינות פעולה. לי צ'יילד הוא סופר אקשן שדוע בעיקר בגלל סדרת ספרים ארוכה על לוחם בודד אחד. אנגלית. תוכן חיצוני. נקי ברובו.



מאסטרקלאס עם דן בראון

שו"ת עם הסופר דן בראון, סופר מתח שמדבר על מוסר עבודה, ובעיות שכל סופר נתקל בהם. ופתרונות, כמובן. אנגלית. תוכן חיצוני. נקי למדי




שו"ת עם רוברט מאקי

רוברט מאקי הוא מדריך כתיבה, בעיקר לתסריטאים אבל לא רק. הוא טוען שהוא לא מחדש דבר מעבר לערכים שאמורים להיות ידועים מאז אריסטו כתב את הפואטיקה. (אבל לדעתי הוא משלים את החלק שאבד במשך הדורות.) אנגלית. תוכן חיצוני. נקי ברובו.



איך כותבים דרמה עם משמעות מאת רות קפלר

טכנית, הבלוג הזה הוא על "האחריות החברתית של הסופר". אבל אני החלטתי להסתכל על זה כניתוח של ספרות דרמתית, ומה שהיא יכולה לתת לקוראים שלה. עברית. תוכן חרדי. נקי.




מחקר וידע מעשי


לשבור את המגירה - אופיר עוז

בלוג מעשי על הוצאת ספרים בישראל. עברית. תוכן חיצוני. נקי.



דיני נפשות - ספר אסיא, נשמת אברהם ועוד

אולי נראה לכם מוזר לשים את זה פה, אבל הרבה פעמים סופרים זקוקים לגישה ההלכתית בכל מיני נושאים הזויים שעולים בעלילה. כאן יש מקבץ רשמי של תשובות ומאמרים, על כל אחד חתום הכותב הספציפי. ביניהם: הר' עובדיה יוסף, הר' יצחק זילברשטיין, הר' משה פיינשטיין, הר' שלמה זלמן אוירבך ועוד. עברית. תוכן מעורב. נקי. שימו לב לבדוק ולוודא כל מקור!




נקודה לסיום:


חפשו תשובות שמתאימות לכם באופן אישי. למדתי הרבה ממורים וקורסים רבים שהיתה לי הזכות להשתתף בהם, וגם ספרים שעזרו לי מאוד בדרכי. כאן ציינתי רק את מה שחינם ונקי.


אולי תמצאו משהו שיעשיר אתכם, תקבלו השראה, ואולי גם תמצאו פתרונות לבעיות נפוצות שסופרים חווים כל יום. קחו הראה ממה שאתם מכירים, תחקרו את מה שלא, ואל תשכחו לקרוא הרבה ולכתוב מכל הלב!


השתדלתי לדייק כמיטב זכרוני. יש לכם מה להוסיף? הערות? תעדכנו אותי בבקשה בתגובות! אשמח לתקן ולהוסיף את מה שצריך.



517 צפיות8 תגובות

פוסטים קשורים

מדברות כוזרית עונה 2 פרק 4 : אז המלכה החדשה מכוערת או מה?

בפרק הזה קראנו את פרק 14 מתוך הספר איסתרק ולא נזכיר שוב איזשזהם חילוקי דעות, בכל מקרה, דיסקסנו אודות ההנהגה של המלך (שוב) ואיך זוכרים את כל פרטי הפריטים של סאגה כזאת. שתפו את הפרקים עם כל מי שאתם מכיר

bottom of page