top of page

בונים סיפור עם שיטת כוכב השלג | אאוטליין

היוצר צריך תחילה לשרטט את המתאר הכללי, ולאחר מכן להשלים את המקרים ולצייר את הפרטים.

[אריסטו, פואטיקה פרק 17]


הקדמה קצרה שאפשר לעקוף


בואו נדבר על המשולש של אריסטו. לא מכירים את הסיפור? טוב, לא נכנס לכל הפרטים העסיסיים עכשיו, אבל כן נדבר על המבנה של המשולש בתוך סיפור. ייתכן שראיתם את השיטה מסתובבת ברשת תחת הכינוי "פרקטל" או "השיטה של מ. קינן (לכאורה)" אז בואו נראה במה מדובר בדיוק. רנדי אינגרמנסון פרסם את השיטה הזאת כשהוא מתבסס על המבנה הגיאומטרי של… מכל הדברים… פתית שלג.



מורכב נכון? אבל אל תדאגו - נתחיל ממשולש אחד פשוט.


על פי אריסטו, כל סיפור צריך להתחיל מעלילה, והיא מורכבת מאירועים. כל אירוע הוא משולש ובו שלושה קודקודים: כוונה, מכשול והארה. הדמות מתחילה עם כוונה מסוימת, נתקלת במכשול באמצע, ובעזרת הארה מתקדמת לאירוע הבא. אם עוד לא עשיתם את זה, תכנסו לכאן כדי לראות איך יוצרים כך סצנה שלימה.


עכשיו, גם העלילה יכולה להיות משולש אירוע אחד גדול, בו שלוש מערכות. מערכה ראשונה עבור הכוונה, מערכה שנייה למכשול, ומערכה שלישית להארה. ואז, אם נתבונן בכל מערכה מקרוב, נראה שגם היא מורכבת ממשולשי אירוע קטנים.



יפה, אז עכשיו אפשר לדבר על שיטת כוכב השלג לבניית סיפור. השיטה הזאת מיועדת לכתיבה של אאוטליין - שיטה בה יוצרים תחילה את קווי המתאר לעלילה, עוד לפני שמתחילים לכתוב את התוכן עצמו. יש סופרים שאוהבים פשוט "לזרום", אבל השיטה הזאת באמת וותיקה, אז לפחות נעיף בזה מבט. כוכב השלג מדריך אותנו איך לפשט את התהליך לצעדים קטנים וקלים שכל אחד יכול לעשות.


לשמחתי הרבה קיבלתי את רשותו של רנדי אינגרמנסון לתרגם עבורכם את הפוסט שלו במלואו. לא הוספתי שום דבר משלי, הכל פה תרגום נאמן מהבלוג שלו, עד כמה שאפשר להיות נאמנים למקור ולהישאר עדיין עם עברית נורמלית וקריאה. שימו לב: בפוסט מטה כתוב "אסונות" - ואלה פשוט המכשולים שהזכרתי.


גילוי נאות: אני לא מרוויחה דבר מהקישורים וההפניות מטה.


שיטת כוכב השלג לבניית סיפור - ראנדי אינגמרמנסון


לכתוב סיפור זה קל. לכתוב סיפור טוב זה קשה. כאלה החיים. אם זה היה קל, כולנו היינו סופרים רבי מכר עטורי פרסים.


בינינו, יש עוד אלף אנשים שיכולים להגיד לכם איך לכתוב סיפור. יש אלפי שיטות שונות, והטובה ביותר היא זו שעובדת בשבילך.


בפוסט הזה, אני רוצה לשתף אותך בדרך שעובדת בשבילי. פרסמתי שישה רומנים, וזכיתי באיזה תריסר פרסים על הכתיבה שלי. אני מלמד כתיבת סיפורת בכנסי כתיבה כל הזמן. אחת ההרצאות הכי מבוקשות שלי היא זו: איך כותבים סיפור באמצעות השיטה שאני מכנה בשם: "שיטת כוכב השלג."


העמוד הזה הוא הפופולרי ביותר באתר שלי, עם מעל לאלף צפיות בכל יום. במשך השנים צפו בדף הזה מעל לשש מיליון פעמים, אז כנראה שזה שימושי להרבה מאוד אנשים. אבל אולי זה לא מתאים לכם, וזה בסדר גמור מבחינתי. תעיפו בזה מבט, תחליטו מה יכול לעבוד בשבילכם, ותתעלמו מכל השאר! אם זה מלחיץ אתכם, לא איעלב. סופרים שונים הם שונים. אבל אם השיטה שלי רק תצית את הניצוץ הזה שידחוף אתכם להתחיל, דיינו. אשתדל כמה שיותר להסביר ולתמוך בשיטה שלי, אבל בסופו של דבר אתם אלה שצריכים להחליט מה הכי מתאים לכם. תהנו… ותתחילו כבר לכתוב את הסיפור שלכם!



למה מבנה טוב כל כך חשוב?


ספרות איכותית לא מתרחשת במקרה. צריך תחילה לתכנן אותה. אפשר לעשות את עבודת התכנון הזאת לפני או אחרי שהסיפור נכתב. אני עצמי ניסיתי את שתי הדרכים ואני מאמין בכל ליבי שאם מתחילים מעיצוב בנוי כהלכה, הדרך תהיה מהירה יותר והתוצאה תהיה טובה יותר. קשה לעצב סיפור, אז חשוב שיהיה לכם עיקרון אחיד שינחה אתכם לאורך השלבים הראשונים. הפוסט הזה יעניק לכם דימוי עצמתי שינחה את עיצוב המבנה שלכם.


השאלה הבסיסית שלנו היא זו: איך בונים סיפור?


במשך מספר שנים הייתי מהנדס תוכנה עבור פרויקטים תכנותיים גדולים. אני כותב סיפורים כפי שאני כותב תוכנה, ומנצל את המשל של כוכב השלג. אוקי, אז מהו המשל של כוכב השלג? לפני שתמשיכו, תעיפו מבט באתר הזה.


בצד אתם תראו אנימציה של תבנית המכונה פרקטל כוכב השלג. אל תספרו לאף אחד, אבל זוהי תבנית מתמטית חשובה שנחקרה רבות. אבל לצורך ענייננו, זו סתם סקיצה מגניבה של כוכב שלג. תגללו כלפי מטה באותו עמוד, ותראו תיבה ובתוכה משולש גדול, וחיצים מתחתיה. אם תלחצו על החץ הימני, תוכלו לצפות בבנייה של כוכב שלג מול עיניכם. בהתחלה זה לא ממש דומה לכוכב שלג, אבל אחרי מספר לחיצות זה כבר יראה יותר ויותר דומה לצורה שאתם מכירים.


השלבים הראשונים נראים כך:




הטענה שלי היא שככה מעצבים את המבנה של הסיפור. מתחילים בקטן ואז בונים על גבי זה עוד נדבך ועוד נדבך, עד שזה נראה כמו סיפור מושלם. חלק מהתהליך דורש כישורים יצירתיים, ואני לא יכול ללמד אתכם את זה. לפחות,לא במסגרת זו. אבל חלק מהתהליך הוא פשוט ניהול של הכוח היצירתי בצורה חכמה, לנתב את היצירתיות לסיפור בנוי היטב. זה מה שנלמד כאן.


אם אתם כמו רוב האנשים, אתם מבלים זמן רב במחשבה על הסיפור שלכם עוד לפני שאתם שוקלים בכלל להצמיד עט לדף. אולי אתם עושים קצת מחקר. אולי אתם חולמים בהקיץ על איך שהסיפור יעבוד, אולי עושים סיעור מוחות. אתם מתחילים לשמוע את הדמויות השונות. אתם מתעמקים ברעיון של הסיפור, בנושא שמאחוריו. כל זה חלק מהותי מתהליך הבנייה, ואני מכנה אותו "הפרייה". זה שלב בלתי רשמי שכל סופר עובר באופן כזה או אחר. ההנחה הבסיסית שלי היא, שאתם כבר יודעים איך להפרות רעיונות סיפוריים, שהסיפור כבר מתבשל היטב בראש שלכם, ואתם מוכנים לשבת ולהתחיל לכתוב את הסיפור הזה.



עשרת הצעדים לעיצוב


אבל לפני שתתחילו לכתוב, אתם צריכים להתארגן. אתם צריכים להניח את כל הרעיונות הנפלאים

האלה על הנייר כדי שיהיו מוכנים לשימוש בהמשך. מדוע? כי הזיכרון שלכם לא אמין, והיצירתיות שלכם בוודאי הותירה הרבה חורים בסיפור - חורים שתצטרכו לאטום לפני שתתחילו לכתוב את הספר. אתם צריכים "מסמך עיצוב" ותהליך הבנייה של המסמך הזה לא אמור לסחוט אתכם, או לקחת מכם את החשק לכתוב את הסיפור עצמו. אני משתמש בתהליך הזה כדי לכתוב את הספרים שלי, ואני מקווה