top of page

בונים סיפור עם שיטת כוכב השלג | אאוטליין

היוצר צריך תחילה לשרטט את המתאר הכללי, ולאחר מכן להשלים את המקרים ולצייר את הפרטים.

[אריסטו, פואטיקה פרק 17]


הקדמה קצרה שאפשר לעקוף


בואו נדבר על המשולש של אריסטו. לא מכירים את הסיפור? טוב, לא נכנס לכל הפרטים העסיסיים עכשיו, אבל כן נדבר על המבנה של המשולש בתוך סיפור. ייתכן שראיתם את השיטה מסתובבת ברשת תחת הכינוי "פרקטל" או "השיטה של מ. קינן (לכאורה)" אז בואו נראה במה מדובר בדיוק. רנדי אינגרמנסון פרסם את השיטה הזאת כשהוא מתבסס על המבנה הגיאומטרי של… מכל הדברים… פתית שלג.



מורכב נכון? אבל אל תדאגו - נתחיל ממשולש אחד פשוט.


על פי אריסטו, כל סיפור צריך להתחיל מעלילה, והיא מורכבת מאירועים. כל אירוע הוא משולש ובו שלושה קודקודים: כוונה, מכשול והארה. הדמות מתחילה עם כוונה מסוימת, נתקלת במכשול באמצע, ובעזרת הארה מתקדמת לאירוע הבא. אם עוד לא עשיתם את זה, תכנסו לכאן כדי לראות איך יוצרים כך סצנה שלימה.


עכשיו, גם העלילה יכולה להיות משולש אירוע אחד גדול, בו שלוש מערכות. מערכה ראשונה עבור הכוונה, מערכה שנייה למכשול, ומערכה שלישית להארה. ואז, אם נתבונן בכל מערכה מקרוב, נראה שגם היא מורכבת ממשולשי אירוע קטנים.



יפה, אז עכשיו אפשר לדבר על שיטת כוכב השלג לבניית סיפור. השיטה הזאת מיועדת לכתיבה של אאוטליין - שיטה בה יוצרים תחילה את קווי המתאר לעלילה, עוד לפני שמתחילים לכתוב את התוכן עצמו. יש סופרים שאוהבים פשוט "לזרום", אבל השיטה הזאת באמת וותיקה, אז לפחות נעיף בזה מבט. כוכב השלג מדריך אותנו איך לפשט את התהליך לצעדים קטנים וקלים שכל אחד יכול לעשות.


לשמחתי הרבה קיבלתי את רשותו של רנדי אינגרמנסון לתרגם עבורכם את הפוסט שלו במלואו. לא הוספתי שום דבר משלי, הכל פה תרגום נאמן מהבלוג שלו, עד כמה שאפשר להיות נאמנים למקור ולהישאר עדיין עם עברית נורמלית וקריאה. שימו לב: בפוסט מטה כתוב "אסונות" - ואלה פשוט המכשולים שהזכרתי.


גילוי נאות: אני לא מרוויחה דבר מהקישורים וההפניות מטה.


שיטת כוכב השלג לבניית סיפור - ראנדי אינגמרמנסון


לכתוב סיפור זה קל. לכתוב סיפור טוב זה קשה. כאלה החיים. אם זה היה קל, כולנו היינו סופרים רבי מכר עטורי פרסים.


בינינו, יש עוד אלף אנשים שיכולים להגיד לכם איך לכתוב סיפור. יש אלפי שיטות שונות, והטובה ביותר היא זו שעובדת בשבילך.


בפוסט הזה, אני רוצה לשתף אותך בדרך שעובדת בשבילי. פרסמתי שישה רומנים, וזכיתי באיזה תריסר פרסים על הכתיבה שלי. אני מלמד כתיבת סיפורת בכנסי כתיבה כל הזמן. אחת ההרצאות הכי מבוקשות שלי היא זו: איך כותבים סיפור באמצעות השיטה שאני מכנה בשם: "שיטת כוכב השלג."


העמוד הזה הוא הפופולרי ביותר באתר שלי, עם מעל לאלף צפיות בכל יום. במשך השנים צפו בדף הזה מעל לשש מיליון פעמים, אז כנראה שזה שימושי להרבה מאוד אנשים. אבל אולי זה לא מתאים לכם, וזה בסדר גמור מבחינתי. תעיפו בזה מבט, תחליטו מה יכול לעבוד בשבילכם, ותתעלמו מכל השאר! אם זה מלחיץ אתכם, לא איעלב. סופרים שונים הם שונים. אבל אם השיטה שלי רק תצית את הניצוץ הזה שידחוף אתכם להתחיל, דיינו. אשתדל כמה שיותר להסביר ולתמוך בשיטה שלי, אבל בסופו של דבר אתם אלה שצריכים להחליט מה הכי מתאים לכם. תהנו… ותתחילו כבר לכתוב את הסיפור שלכם!



למה מבנה טוב כל כך חשוב?


ספרות איכותית לא מתרחשת במקרה. צריך תחילה לתכנן אותה. אפשר לעשות את עבודת התכנון הזאת לפני או אחרי שהסיפור נכתב. אני עצמי ניסיתי את שתי הדרכים ואני מאמין בכל ליבי שאם מתחילים מעיצוב בנוי כהלכה, הדרך תהיה מהירה יותר והתוצאה תהיה טובה יותר. קשה לעצב סיפור, אז חשוב שיהיה לכם עיקרון אחיד שינחה אתכם לאורך השלבים הראשונים. הפוסט הזה יעניק לכם דימוי עצמתי שינחה את עיצוב המבנה שלכם.


השאלה הבסיסית שלנו היא זו: איך בונים סיפור?


במשך מספר שנים הייתי מהנדס תוכנה עבור פרויקטים תכנותיים גדולים. אני כותב סיפורים כפי שאני כותב תוכנה, ומנצל את המשל של כוכב השלג. אוקי, אז מהו המשל של כוכב השלג? לפני שתמשיכו, תעיפו מבט באתר הזה.


בצד אתם תראו אנימציה של תבנית המכונה פרקטל כוכב השלג. אל תספרו לאף אחד, אבל זוהי תבנית מתמטית חשובה שנחקרה רבות. אבל לצורך ענייננו, זו סתם סקיצה מגניבה של כוכב שלג. תגללו כלפי מטה באותו עמוד, ותראו תיבה ובתוכה משולש גדול, וחיצים מתחתיה. אם תלחצו על החץ הימני, תוכלו לצפות בבנייה של כוכב שלג מול עיניכם. בהתחלה זה לא ממש דומה לכוכב שלג, אבל אחרי מספר לחיצות זה כבר יראה יותר ויותר דומה לצורה שאתם מכירים.


השלבים הראשונים נראים כך:




הטענה שלי היא שככה מעצבים את המבנה של הסיפור. מתחילים בקטן ואז בונים על גבי זה עוד נדבך ועוד נדבך, עד שזה נראה כמו סיפור מושלם. חלק מהתהליך דורש כישורים יצירתיים, ואני לא יכול ללמד אתכם את זה. לפחות,לא במסגרת זו. אבל חלק מהתהליך הוא פשוט ניהול של הכוח היצירתי בצורה חכמה, לנתב את היצירתיות לסיפור בנוי היטב. זה מה שנלמד כאן.


אם אתם כמו רוב האנשים, אתם מבלים זמן רב במחשבה על הסיפור שלכם עוד לפני שאתם שוקלים בכלל להצמיד עט לדף. אולי אתם עושים קצת מחקר. אולי אתם חולמים בהקיץ על איך שהסיפור יעבוד, אולי עושים סיעור מוחות. אתם מתחילים לשמוע את הדמויות השונות. אתם מתעמקים ברעיון של הסיפור, בנושא שמאחוריו. כל זה חלק מהותי מתהליך הבנייה, ואני מכנה אותו "הפרייה". זה שלב בלתי רשמי שכל סופר עובר באופן כזה או אחר. ההנחה הבסיסית שלי היא, שאתם כבר יודעים איך להפרות רעיונות סיפוריים, שהסיפור כבר מתבשל היטב בראש שלכם, ואתם מוכנים לשבת ולהתחיל לכתוב את הסיפור הזה.



עשרת הצעדים לעיצוב


אבל לפני שתתחילו לכתוב, אתם צריכים להתארגן. אתם צריכים להניח את כל הרעיונות הנפלאים

האלה על הנייר כדי שיהיו מוכנים לשימוש בהמשך. מדוע? כי הזיכרון שלכם לא אמין, והיצירתיות שלכם בוודאי הותירה הרבה חורים בסיפור - חורים שתצטרכו לאטום לפני שתתחילו לכתוב את הספר. אתם צריכים "מסמך עיצוב" ותהליך הבנייה של המסמך הזה לא אמור לסחוט אתכם, או לקחת מכם את החשק לכתוב את הסיפור עצמו. אני משתמש בתהליך הזה כדי לכתוב את הספרים שלי, ואני מקווה שזה יעזור גם לכם.



שלב 1


תפנו לכם שעה, ותכתבו משפט מפתח אחד שיסכם את הסיפור כולו. משהו כזה: פיזיקאי נוכל נוסע אחורה בזמן כדי להרוג את פאולוס." (זה התקציר של הרומן הראשון שלי, "Transgression") המשפט ישמש אתכם לנצח ככלי מכירה בן עשר שניות. זו התמונה הגדולה, המשולש הגדול והבסיסי הזה שיהפוך לכוכב שלג.

מאוחר יותר, כאשר תנסחו את הצעת השיווק של הספר עבור מו"לים, המשפט הזה יופיע קרוב מאוד להתחלה. זה ה"הוק" שימכור את הספר לעורך, לוועדה, ולמשווקים, לבעלי חנויות ספרים, ובסופו של דבר - לקוראים. אז תכתבו את המשפט הכי עוצמתי שאפשר!


כמה טיפים לניסוח משפט מפתח מעולה:

  • קצר עדיף. נסו להשתמש בפחות מ-15 מילים.

  • בלי השמות של הדמויות, בבקשה! עדיף "אמן אקרובטיקה נכה" מאשר "פלוני אלמוני".

  • תקשרו יחד את התמונה הגדולה והתמונה האישית. לאיזו דמות יש הכי הרבה להפסיד בסיפור הזה? עכשיו ספרו לי מה היא מנסה להשיג.

  • תקראו את התקצירים ברשימת רבי המכר של הניו יורק טיימס כדי ללמוד איך לעשות את זה. כתיבת תיאור בן משפט אחד זו אמנות בפני עצמה.




שלב 2


קחו לכם שעה נוספת, ותרחיבו את המשפט הזה לפסקה שלימה, המתארת ​​את הנסיבות, האסונות הגדולים, והסוף של הספר. זהו השלב השני של כוכב השלג. אני אוהב להכין מבנה של "שלושה אסונות פלוס סוף". כל אסון מתפתח במשך רבע מהספר, והסוף תופס את הרבע הנותר. אני לא יודע אם זה המבנה האידיאלי, אבל זה רק הטעם האישי שלי.


אם אתם מתחברים למבנה שלוש מערכות, אז האסון הראשון מגיע בסוף מערכה 1. האסון השני הוא בנקודת האמצע של מערכה 2. האסון השלישי הוא בסוף מערכה 2, וגורם למערכה 3 בה קושרים את החוטים לסיום הולם. האסון הראשון יכול להתרחש בעקבות נסיבות חיצוניות, אבל לדעתי הגיבור הוא שגורם את האסון השני והשלישי כשהוא מנסה "לתקן דברים" והבעיה רק הולכת ומחמירה.


גם בפסקה הזו אתם יכולים להשתמש בהצעת השיווק לספר. פסקה אידיאלית תכלול כחמישה משפטים. משפט אחד לרקע ונסיבות של הסיפור. עוד משפט אחד עבור כל אחד משלושת האסונות. ועוד משפט אחד אחרון עבור הסוף. עכשיו, לא להתבלבל, הפסקה הזאת לא תהיה בכריכה האחורית של הספר. זו פסקה שמסכמת את הסיפור כולו ובכריכה האחורית יהיה מקסימום את הרבע הראשון של הסיפור.




שלב 3


כעת יש לכם מבט מלמעלה על הסיפור שלכם. עכשיו נעשה משהו דומה עבור קו העלילה של כל אחת מהדמויות. דמויות הן החלק החשוב ביותר של כל סיפור, ואם תשקיעו את הזמן הזה עכשיו ותעצבו את המבנה שלהן מראש, זה יחסוך לכם המון זמן בעתיד, כשתתחילו לכתוב את הסיפור עצמו. תקדישו שעה לכל אחת מהדמויות הראשיות, ותכתבו עבורה עמוד אפיון שמתאר את הדברים הבאים:

  • שם הדמות

  • משפט מסכם אחד על קו העלילה של הדמות

  • המניע של הדמות (מה היא רוצה מבחינה מופשטת?)

  • המטרה של הדמות (למה היא חותרת באופן מעשי?)

  • הקונפליקט של הדמות (מה מונע ממנה להגיע למטרה זו?)

  • ההארה של הדמות (מה היא תלמד, איך היא תשתנה?)

  • פסקה מסכמת אחת אודות קו העלילה של הדמות

שימו לב: ייתכן שתגלו שעליכם לחזור ולשנות את משפט המפתח שלכם או את הפסקה המסכמת. לכו על זה! זה מעולה - זה אומר שהדמויות שלכם מלמדות אתכם יותר על הסיפור. בכל שלב שהוא תוכלו לחזור ולשנות שלבים מוקדמים יותר. למעשה, זה לא רק בסדר - זה בלתי נמנע, וזה נהדר. כל תיקון שתבצעו עכשיו, הוא תיקון שלא תצטרכו לבצע מאוחר יותר, כשיהיה לכם כתב יד מגושם בן 400 עמודים.


נקודה חשובה נוספת: זה לא חייב להיות מושלם. המטרה של כל שלב היא לקדם אתכם לשלב הבא. שמרו על תאוצה קדימה! אתם תמיד יכולים לחזור ולתקן מאוחר יותר כשתבינו את הסיפור טוב יותר. ובטוח שתצטרכו לעשות את זה, אלא אם כן אתה הרבה יותר חכמים ממני.





שלב 4


בשלב הזה, כבר אמור להיות לכם מושג די טוב על המבנה של הסיפור, ובסך הכל השקעתם יום או יומיים. טוב, למען האמת, ייתכן שבזבזתם על זה שבוע, אבל זה לא משנה. אם הסיפור לא עובד, אתם עולים על זה עכשיו, ולא אחרי שבזבזתם 500 שעות בטיוטה ראשונית מתוסבכת. אז עכשיו כל מה שעליכם לעשות הוא להמשיך להצמיח את הסיפור. קחו מספר שעות ותרחיבו כל משפט בפסקת הסיכום שלכם, לפסקה שלמה. הכל מלבד הפסקה האחרונה אמורים להסתיים באסון. הפסקה האחרונה צריכה לספר איך הספר מסתיים.


זה מאוד כיף, ובסוף התרגיל, יהיה לכם ביד עמוד אחד, עם שלד מצוין עבור הסיפור. אם אתם לא מצליחים לדחוס את הכל לתוך עמוד אחד זה בסדר, אבל מה שהכי חשוב זה, שאתם מצמיחים רעיונות שישביחו את הסיפור שלכם. אתם מרחיבים את המאבק. אמור להיות לכם כעת תקציר שמתאים לשיווק. למרות שיש כמובן שיטות יותר טובות לניסוח הצעת שיווק…





שלב 5


קחו לכם יום או יומיים ותכתבו תיאור בן עמוד אחד עבור כל דמות מרכזית, ותיאור בן חצי עמוד עבור כל דמות חשובה אחרת. "תקצירי הדמויות" האלה צריכים לספר את הסיפור מנקודת המבט של הדמות. כמו תמיד, אל תהססו לחזור לשלבים הקודמים ולבצע שינויים, כשתגלו עוד דברים מגניבים על הדמויות. בדרך כלל אני הכי נהנה מהשלב הזה, ובזמן האחרון אני נוהג להכניס את "תקצירי הדמויות" לתוך הצעת השיווק עצמה, במקום תקציר שמבוסס על עלילה. עורכים אוהבים תקצירי דמויות, כי עורכים אוהבים סיפורת המבוססת על דמויות.




שלב 6


אז עכשיו, יש לכם סיפור מוצק ומספר חוטי עלילה, אחד עבור כל דמות. קחו שבוע, ותרחיבו את תקציר העלילה מעמוד אחד לתקציר בן ארבעה עמודים. בעצם, אתם מרחיבים כל פסקה משלב (4) לעמוד שלם. השלב הזה ממש כיף כי אתם חושבים על ההיגיון של הסיפור ומקבלים החלטות אסטרטגיות. כאן, אתם בוודאות תרצו לחזור לשלבים הקודמים ולתקן, כי אתם רוכשים תובנות לגבי הסיפור תיתקלו ברעיונות חדשים מכל כיוון.





שלב 7


קחו עוד שבוע ותרחיבו את תיאורי הדמויות שלכם לטבלאות מלאות המפרטות את כל מה שצריך לדעת על כל דמות. הדברים הסטנדרטיים כמו תאריך לידה, תיאור, היסטוריה, מוטיבציה, מטרה וכו'. והכי חשוב, איך הדמות הזו תשתנה עד סוף הסיפור? כאן מרחיבים את שלב (3), וזה ילמד אתכם הרבה על הדמויות שלכם. סביר להניח שתחזרו לאחור ותשנו את השלבים (1-6) כשהדמויות יהפכו ל"אמיתיות" עבורכם, ויתחילו להתעקש לקבוע את מהלך הסיפור. זה מצוין - סיפורת טובה היא סיפורת שמונעת באמצעות הדמויות.


קחו כמה זמן שאתם צריכים, כי בשלב הזה אתם פשוט חוסכים לכם המון זמן בטווח הארוך. כשתסיימו את התהליך הזה (וייתכן שיידרש חודש שלם ומאמצים רבים להגיע לכאן), יהיה בידכם כמעט את כל מה שאתם צריכים כדי לכתוב הצעת שיווק. אם יש לכם כבר ניסיון בפרסום ספרים, תוכלו לכתוב כבר עכשיו את ההצעה ולמכור את הספר עוד לפני שתכתבו אותו. אם עדיין לא פרסמתם שום ספר, תצטרכו לכתוב תחילה את כל הסיפור שלכם לפני שתוכלו למכור אותו. לא, זה לא פייר, אבל החיים לא הוגנים ועולם הסיפורת הוא הכי פחות הוגן מכולם.


שלב 8


אולי תעשו הפסקה בשלב הזה ואולי לא, אם אתם מחכים שמו"ל ירכוש את הספר. אבל בשלב מסוים, אתם תהיו חייבים לשבת ולכתוב את הסיפור. לפני שתעשו את זה, יש כמה דברים שאתם יכולים לעשות כדי להקל על המטלה המרתיעה של כתיבת הטיוטה הראשונית. דבר הראשון, תקחו את התקציר בן ארבעה העמודים ותכינו רשימה של הסצנות שצריך כדי להפוך את הסיפור הזה לספר. והדרך הקלה ביותר להכין את הרשימה הזו היא. . . עם טבלת אקסל.


מסיבה כלשהי, זה מפחיד הרבה סופרים. אויה, טבלאות! פחד פחדים. ובכן, תתמודדו. למדתם להשתמש בוורד, לא? אז אקסל היא תוכנה הרבה יותר קלה. אתם צריך להכין רשימה של סצנות, ואקסל הומצא להכנת רשימות. אם אתם צריך קצת הדרכה, קנו ספר. יש איזה אלף הדרכות, ואחת מהם בטוח תתאים לכם. יקח לכם פחות מיום אחד ללמוד את החלק הפצפון שתצרכו. וזו תהיה השקעה שווה. תעשו את זה.


צרו גיליון אלקטרוני המפרט את הסצנות שעולות מתוך מתאר העלילה בן ארבעה העמודים. עבור כל סצינה תקצו רק שורה אחת. בעמודה אחת, תרשמו מי הדמות עם נקודת המבט בסצנה הזאת (POV). בעמודה נוספת (ורחבה), כתבו מה קורה בסצנה. אם אתם רוצה להשקיע, תוסיפו עוד עמודות שמספרות כמה עמודים נראה לכם שהסצנה תדרוש. גיליון אלקטרוני הוא הכלי האידיאלי, כי תוכלו לראות את כל העלילה במבט חטוף, ואם תצטרכו, יהיה קל להזיז סצנות כדי לסדר מחדש את העניינים.


הטבלאות שלי בדרך כלל מגיעים לאורך של יותר מ-100 שורות, שורה אחת עבור סצנה בסיפור. לאורך תהליך הפיתוח של הסיפור אני מכין גרסאות חדשות של הטבלה. זה כלי נהדר לניתוח סיפור. יכול לקחת שבוע כדי ליצור גיליון איכותי. כשתסיימו, תוכלו להוסיף עמודה חדשה ולהקצות מספר פרק לסצנה המתאימה.


שלב 9


(אופציונלי. אני לא כבר לא משתמש בשלב הזה.)

עברו בחזרה לקובץ הטקסט שלכם ותתחילו לכתוב תיאור של העלילה. קחו כל שורה בגיליון האלקטרוני ותרחיבו אותה למספר פסקאות עם תיאור מפורט יותר של הסצנה. הכניסו כל שורת דיאלוג שאתם מוצאים לנכון, ושרטטו את הקונפליקט המהותי. אם אין קונפליקט, אתם תבחינו בכך מיד. או שתוסיפו קונפליקט או שתעיפו את הסצנה מהסיפור.


אני הייתי נוהג לנסח עמוד או שניים עבור כל פרק. וכל פרק התחלתי להקליד בעמוד חדש. ואז פשוט הדפסתי הכל ואגדתי הכל בקלסר, כדי שאוכל בקלות להחליף את המיקום של פרקים או לשנות אותם מבלי לבלגן את הפרקים האחרים. התהליך הזה לקח לי בדרך כלל שבוע והתוצאה הסופית הייתה הדפסה מאסיבית בת 50 עמודים שהייתי עורך בדיו אדומה. כשהתעוררתי כל בוקר עם רעיונות טובים, כתבתי אותם בשולי המסמך הזה. זו, אגב, דרך די קלילה לכתוב את התקציר המפורט ההוא שכל כך הרבה סופרים שונאים. אבל אם עוקבים קודם אחרי השלבים 1-8, זה יכול להיות די כיף.


כשעשיתי את הצעד הזה, לא הראיתי את התקציר הזה לאיש, בטח שלא לעורך - זה היה מיועד עבורי בלבד. אהבתי לחשוב על זה כאב טיפוס. תארו לעצמכם שאתם כותבים טיוטה ראשונית תוך שבוע! כן, אתם יכולים לעשות את זה וזה בהחלט שווה את הזמן. אבל בכל הכנות, אני לא מרגיש שאני צריך את הצעד הזה, אז אני כבר לא עושה את זה.


שלב 10


בשלב זה, פשוט תשבו ותתחילו לכתוב את הטיוטה הראשונה האמיתית של הספר. תתפלאו לגלות כמה מהר הסיפור עף לכם מהאצבעות אל הדף. ראיתי סופרים משלשים את מהירות הכתיבה הבדיונית שלהם תוך הפקת טיוטות ראשונות באיכות טובה יותר ממה שהם מייצרים בדרך כלל בטיוטה השלישית.


אז אולי אתם חושבים שכל היצירתיות נסחטה מהסיפור בתהליך הזה. ובכן, לא, אלא אם ניתחתם יותר מידי לעומק את הסיפור כשבניתם את כוכב השלג. זה אמור להיות החלק של הכיף והמשחקים, כי יש הרבה בעיות לוגיות קטנות שצריך לפתור כאן. איך הגיבור יחלץ מהעץ הזה שמוקף בתנינים ואיך הוא יציל את הגיבורה שנמצאת בסירה הבוערת? זה בדיוק הזמן לחפש את הפתרונות! אבל זה כיף כי אתם כבר יודעים שהמבנה הגדול של הסיפור - עובד. אז אתם רק צריכים לפתור כמה בעיות ממוקדות, ואתם תכתבו יחסית מהר.


השלב הזה מהנה ומרגש מאוד. שמעתי כותבי סיפורת רבים שמתלוננים על הקושי של הטיוטה הראשונה. מן הסתם זה בגלל שאין להם מושג מה יקרה בהמשך. אבל באמת! החיים יותר מידי קצרים מכדי לבזבז אותם על כתיבה בצורה כזאת! אין סיבה לבזבז 500 שעות בניסוח טיוטה ראשונית מקרטעת כשאפשר לכתוב טיוטה מוצקה בהרבה ב-150 שעות. גם אם נספור את 100 השעות שנדרש כדי לעשות את עמודי האפיון, אתם עדיין תגיעו לקו הסיום עם הרבה זמן נותר.


בערך באמצע הטיוטה הראשונה, אני בדרך כלל לוקח הפסקה, ומתקן את כל החלקים שלא עובדים בעמודי האפיון שלי. כן, מסמכי האפיון אינם מושלמים. זה בסדר. עמודי האפיון לא מקובעים בבטון, הם אוסף של מסמכים חיים שמתפתחים יחד עם הספר. אם תעבדו כמו שצריך, בסוף הטיוטה הראשונה תצחקו מהשטות החובבנית שהיתה בעמודים המקוריים, ותהיו נדהמים עד כמה הסיפור שלכם הפך עמוק לנגד עיניכם.






איך משתמשים בכוכב השלג


נאבקים עם טיוטה ראשונה נוראית שנראית פשוט חסרת סיכוי? קחו שעה ותסכמו את הסיפור

במשפט אחד. האם זה מבהיר את העניינים? יפה, זה עתה סיימתם את שלב (1) של כוכב השלג, וזה לקח רק שעה. למה לא לנסות את השלבים הבאים ולראות האם הסיפור שלכם מתחיל להתעורר לחיים? מה יש לכם להפסיד, מלבד דראפט ראשון חלש, שאתם כבר שונאים בכל מקרה?


אתם מאלה שכותבים "בזרימה", וסיימתם סופסף את הספר, אבל עכשיו אתם בוהים בכתב יד ענק שזקוק נואשות לשכתוב? קודם כל, מהמם. סיימתם את הספר שלכם, לא? עשיתם משהו שסופרים רבים רק חולמים עליו. עכשיו דמיינו לעצמכם שנתקלתם באיזה מו"ל רציני במעלית והוא שואל על מה הסיפור. בחמש עשרה מילים או פחות, מה הייתם אומרים? קחו את הזמן! זה משחק מחשבה. מה הייתם אומרים? אם תוכלו להמציא תשובה בשעה הקרובה. . . זה עתה סיימתם את שלב 1 של כוכב השלג! אולי חלק מהצעדים האחרים עשויים לעזור לכם לעשות קצת סדר בכתב היד הזה. תנו לזה הזדמנות. מה יש לכם להפסיד?


זה עתה קיבלתם מהעורך מכתב ארוך שמפרט את כל הבעיות בספר שלך? אין לכם מושג איך לבצע את כל השינויים לפני הדדליין? אף פעם לא מאוחר מדי לבנות את כוכב השלג. מה דעתכם לפנות שבוע ולהריץ את כל השלבים ברגע זה? זה יבהיר את מצב העניינים, ותהיה לכם תוכנית תיקון ברורה. אני בטוח שתספיקו לעשות את זה תוך זמן קצר, ואני בטוח שהתוצאה תהיה טובה בהרבה ממה שדמיינתם.


אם שיטת פתית השלג עובדת עבורכם, אשמח לשמוע מכם. אפשר להשגי אותי דרך עמוד יצירת קשר באתר שלי.


תודות: אני מודה לחברים הרבים שלי מצ'י ליבריס ובמיוחד לז'אנל שניידר על מספר רב של דיונים אודות כוכב השלג ועוד הרבה דברים אחרים.


כל טוב,

רנדי אינגרמנסון, Ph.D.


 

רוצים ללמוד עוד על שיטת כוכב השלג?

עיינו בספר רב המכר שלי, איך לכתוב רומן בשיטת כוכב השלג. הספר הוא הדרכה מסוג אחר. הוא משתמש בסיפור כדי להראות לכם איך כותבים ספר, במקום להגיד לכם איך כותבים סיפור. שתמשתי בשיטת כוכב השלג כדי לעזור לי לכתוב את הספר, ובסוף, אתם זוכים לראות את מסמך כוכב השלג שיצרתי עבור הספר, בדיוק כפי שכתבתי אותו.


אם הכי נוח לכם ללמוד באמצעות דוגמאות, ייתכן שתאהבו את הספר הזה. הוא עוסק באחת שחלמה כל חייה לכתוב ספר. הוריה תמיד אמרו לה שכתיבת סיפורת אינה " מעשית", והם דחקו בה לעשות תואר מעשי במכללה. אבל עכשיו, כשהיא נשואה ויש לה שני ילדים ביסודי, היא מחליטה לעשות משהו רק בשביל עצמה, פעם אחת בחייה. היא הולכת לכתוב את הספר הזה ואף אחד לא יעצור בעדה. הדבר היחיד שחוסם אותה הוא עצמה. זמין בדפוס, אי-בוק, ואודיו בוק אצל הספקים הבאים:


רוצים כלי להפוך את שיטת פתית השלג למהירה, קלה ומהנה?

תוכנת Plottr לשימוש בשיטת כוכב השלג: התוכנה בה אני משתמש בו נקרא Plottr, והוא נכתב על ידי חבר מתכנת שלי, קמרון סאטר. Plottr היא תוכנית שעוזרת לך לעצב את הספר שלך בכמה שיטות שונות, כולל שיטת כוכב השלג. כל כך אהבתי את זה, שנתתי לקמרון קצת עבודה בחינם כדי לשפר את העבודה של Plottr עם שיטת כוכב השלג.


ראשית, יצרתי תבנית דמויות של שיטת כוכב השלג שקמרון הכניס לתוך Plottr כך שתוכל לעצב דמויות בקלות באמצעות שלבים 3, 5 ו-7 של שיטת כוכב השלג. לאחר מכן יצרתי תבנית עלילה של שיטת כוכב השלג, לניהול צירי זמן ב-Plottr, וקמרון הוסיף גם את זה ל - Plottr. (צירי זמן מאפשרים לך לעצב את רשימות הסצנות שלך בשיטת כוכב השלג.)


לבסוף, יצרתי תבנית פרויקט עבור שיטת כוכב השלג שמובילה אתכם לאורך תשעת השלבים הראשונים של כוכב השלג, עם הנחיות מדויקות מה לעשות, ובאיזה סדר, ואיך בדיוק לבצע את זה דרך Plottr. לקמרון לא היו תבניות פרויקט מלאות ב-Plottr, אבל הוא אהב את שלי, אז הוא הוסיף תכונה של Project Template ל- Plottr.


כפי שאמרתי, אני משתמש בעצמי ב-Plottr עכשיו עבור עבודת העיצוב החדשנית שלי, ואני ממליץ עליו לכל כוכבי השלג. Plottr עובד גם על מחשבי Mac וגם על Windows, ויש ניסיון חינם של 30 יום ו-30 יום עבור החזר כספי, וזה במחיר סביר ביותר. לחצו כאן כדי ללמוד עוד על Plottr.


אודות הכותב:

רנדי אינגרמנסון הוא פיזיקאי תיאורטי והמחבר עטור הפרסים של שישה רומנים. הוא לימד בכנסים רבים לכתיבה לאורך השנים ומפרסם את ה-E-zine החודשי החינמי של Advanced Fiction Writing.


ראו את הפוסט המקורי כאן:


1,094 צפיות18 תגובות

פוסטים קשורים

מדברות כוזרית עונה 2 פרק 4 : אז המלכה החדשה מכוערת או מה?

בפרק הזה קראנו את פרק 14 מתוך הספר איסתרק ולא נזכיר שוב איזשזהם חילוקי דעות, בכל מקרה, דיסקסנו אודות ההנהגה של המלך (שוב) ואיך זוכרים את כל פרטי הפריטים של סאגה כזאת. שתפו את הפרקים עם כל מי שאתם מכיר

bottom of page